Oktober 2024In de ideale wereld hebben we alle informatie bij de hand om elke dag goede beslissingen te nemen, gegeven de taakstelling of opgave van je organisatie. De praktijk is echter anders: het consequent nemen van datagedreven beslissingen blijkt maar moeizaam van de grond te komen ondanks dat we onze mond vol hebben van datagedreven werken. Zo blijkt uit onderzoek dat slechts 10 tot 15% van de organisaties weet hoe dat echt moet, de rest moddert eigenlijk maar wat aan. Ze bouwen dashboard na dashboard en rapport na rapport om beslissers nog meer (gedetailleerder) inzicht te geven, in de hoop dat het goed komt. Het kwartje moet toch op een gegeven moment gaan vallen! Maar het is een eindeloze weg die leidt tot een reusachtige rapportenfabriek en gigantische geldverspilling. Meer dashboards is niet de oplossing. ‘Less is more’ is ook hier van toepassing. We moeten vlijmscherp aan de wind kunnen varen. Wat werkt dan wél? In dit artikel verkennen we de wereld van slimme dashboards, sturen & verantwoorden, onvervalste KPI’s en datagedreven werken en benoemen we de 7 grootste problemen bij dashboarding en hoe je die problemen kunt oplossen.
September 2024In de afgelopen jaren heeft kunstmatige intelligentie (AI) niet alleen de headlines gehaald, maar ook een belangrijke rol in onze dagelijkse werkplek ingenomen. Met de opkomst van generatieve AI leek een nieuw tijdperk te beginnen, vol beloftes van verhoogde creativiteit en efficiëntie. Toch zien we dit nog niet terug in de cijfers. Het recente afvlakken van de productiviteitsgroei in Nederland, ondanks voorspellingen van grote economische sprongen door experts zoals McKinsey, doet ons afvragen: wat veroorzaakt deze kloof tussen de belofte en de werkelijkheid van AI, en hoe kunnen we die overbruggen? Er lijkt een paradox te ontstaan: hoewel AI ons werk procesmatig zou kunnen optimaliseren, lijken we er in de praktijk nog geen profijt van te hebben. We moeten dus kritisch bekijken wat AI werkelijk kan bereiken. Hoe zorgen we ervoor dat AI niet slechts een hype blijft, maar echt bijdraagt aan groei? Volgens recent onderzoek van ING kan AI tegen 2025 aanzienlijke winst opleveren, maar alleen als we nu de juiste stappen zetten.
Augustus 2024Het besturen van een gemeente brengt vele uitdagingen met zich mee. Gemeenten moeten niet alleen zorgen voor een breed scala aan diensten en voorzieningen, maar ook duidelijk maken hoe hun inspanningen bijdragen aan het welzijn van hun inwoners. Key Performance Indicators (KPI’s) zijn hiervoor een geweldig hulpmiddel. Ze geven inzicht in hoe goed de gemeente presteert en helpen bij het nemen van slimme beslissingen. Door het gebruik van KPI’s kunnen gemeenten transparanter en efficiënter werken, wat uiteindelijk het vertrouwen en wederzijds begrip tussen inwoners en overheid kan versterken en verdiepen. In dit artikel laten we zien hoe KPI’s bijdragen aan een effectiever gemeentebestuur en presenteren we de 24 belangrijkste KPI’s die elke gemeente zou moeten volgen.
Mei 2024Flexibele, hoogwaardige en robuuste IT-oplossingen staan centraal in het nieuwe IT shared services center dat de NVM heeft opgezet om haar verschillende onderdelen te ondersteunen. Om de IT-strategie toekomstbestendig te maken, heeft de branchevereniging voor makelaars-taxateurs haar IT-omgeving grondig onder de loep genomen. Door ambities en bedrijfsdoelstellingen in kaart te brengen en concrete roadmaps uit te stippelen, ontstond een solide IT-strategie. Deze strategie, ontwikkeld in samenwerking met de Passionned Group, wordt nu succesvol in de organisatie toegepast.
April 2024Datagedreven werken is wat de klok slaat. Elke organisatie wil het of heeft het in de strategie verankerd. De wil is er en dat is natuurlijk goed nieuws. Maar vervolgens bouwen veel organisaties een kortzichtige kijkdoos die vrijwel alleen maar achteruitkijken faciliteert. Ze maken weliswaar supercoole dashboards en timmeren een datawarehouse volgens het boekje in elkaar maar ze blijven worstelen met datagedreven werken. Want die term veronderstelt namelijk dat het handelen van iedereen in de organisatie geleid wordt door data en de inzichten die daaruit voortvloeien. Met een kijkdoos kan daar nauwelijks sprake van zijn. Je kijkt naar stilstaand water dat met de tijd ook nog eens vertroebelt. Je gaat steeds slechter zien en je kano dobbert maar wat rond. Beslissingen worden op basis van kennis, ervaring, meningen en onderbuikgevoel genomen.
Februari 2024Ondanks dat we ongelofelijk veel tijd, geld en energie steken in performance management, datagedreven werken en KPI dashboards is het niveau van strategische beslissingen in veel organisaties nog steeds belabberd. Intenties, wensdenken en politiek voeren de boventoon. Hoe anders is dat in de luchtvaart. Allerlei mogelijke situaties zijn tevoren doordacht en er zijn effectieve handelingsprotocollen voor ontwikkeld. En nog belangrijker: piloten oefenen er intensief mee voordat ze de lucht in mogen. In deze blog houd ik een pleidooi om ‘levende businessmodellen’ (KPI-simulators) te gebruiken voor strategische besluitvorming. Hiermee kan een organisatie zich professioneel gebaseerd op onderzoek en harde feiten op een gewenste transitie voorbereiden. Kwantitatieve veranderingen in het businessmodel en de output laten de beslisser – binnen een helder en krachtig kader – spelen met mogelijke toekomstige realiteiten. Dit geeft niet alleen diepgaand inzicht maar je ziet ook onmiddellijk de samenhang. Hiermee kan een nieuwe fase van prestatiemanagement worden ingeluid. Het idee is dat je ontwerpt hoe jouw strategie zou moeten werken én dat vervolgens test in de simulator vóórdat je gaat implementeren.
Februari 2024Het implementeren van Business Intelligence in een organisatie brengt meerdere grote hindernissen met zich mee. De omvang van de hindernis hangt onder meer af van de grootte, de volwassenheid van BI, de middelen, de cultuur in de organisatie en de bedrijfsomgeving van de organisatie. Grote organisaties hebben vaak heel veel data en zo heb je bijvoorbeeld veel grotere kans op prestatieproblemen. In ouderwetse organisaties die nog ver af staan van het gedachtegoed van datagedreven werken zul je vaker weerstand bij medewerkers ondervinden. Zo kent elke organisatie zijn eigen hindernissen en uitdagingen. Hieronder staan enkele van de meest voorkomende hindernissen die je tegen gaat komen tijdens de implementatie van BI. Het succes ervan staat of valt met de antwoorden die je op deze uitdagingen weet te formuleren. Verslik je niet in BI, voorkom een valse start en verdiep je in de lijst.
Januari 2024Het is een spannende tijd voor iedereen die geïnteresseerd is in de kracht van data en kunstmatige intelligentie (AI). Met trots kondigen wij aan dat de 8e druk van ons boek ‘De intelligente, datagedreven organisatie’ nu beschikbaar is. Deze nieuwe editie markeert niet alleen een mijlpaal in de voortdurende evolutie van dit veld, maar biedt ook een diepgaand inzicht in de nieuwste ontwikkelingen en toepassingen van AI en datagedreven besluitvorming. Een compleet boek waar (generatieve) AI, Business Intelligence, Big Data, machine learning en Data Governance als integraal concept wordt behandeld. Het geheel is immers veel meer dan de som van de afzonderlijke delen. De auteur heeft gezorgd voor een zéér consistent en samenhangend verhaal dat iedereen kan bevatten.
December 2023Welkom in het tijdperk van algoritme-almacht. Op de drempel van 2024 zien we hoe Artificial Intelligentie (AI) en big data toepassingen nieuwe hoogten bereiken. AI integreert dieper in verschillende sectoren, en verandert het werk radicaal. Databases behoren binnen het vakgebied van Business Intelligence tot de verleden tijd en de metaverse zal de manier veranderen waarop we socialiseren, werken en de digitale wereld ervaren. Ontwikkelingen op het gebied van AI zijn extra spannend in een tijd waarin er behoorlijk veel geopolitieke veranderingen (op komst) zijn. De grenzen tussen fake en echt zullen steeds meer vervagen. Dit terwijl we bedoeld of onbedoeld toewerken naar een tijdperk van algoritme-almacht. Daarnaast wordt het een steeds belangrijker vraagstuk hoe je nu eigenlijk mens kunt zijn in dit tijdperk waar AI de dienst lijkt uit te gaan maken. In lijn daarmee wordt de roep om ethiek steeds luider. De black box van AI moet verder open.
September 2023Binnen de Rabobank financiert Rabo Real Estate Finance grote en kleine vastgoedondernemers en -projecten in heel Nederland. In 2022 bedroeg de omvang van deze commerciële vastgoedportefeuille circa 21 miljard euro. De onderneming levert hierbij passende financieringsoplossingen voor ontwikkeling, bouw, transformatie, renovatie en vastgoedbeleggingen. En ze faciliteert ondernemers bij het ondernemen in toekomstbestendig vastgoed en bij het behalen van een gezond rendement. Het verzamelen, ontsluiten, analyseren en combineren van verschillende datasets staat hierbij centraal. In deze case lees je hoe Rabo Real Estate Finance datagedreven werken succesvol toepast en hoe zij in 6 stappen de cijfers voortdurend monitoren gebruikmakend van de PDCA-cyclus.
Augustus 2023Sinds de overrompelende lancering van ChatGPT door het bedrijf OpenAI eind 2022 is de geest uit de fles. Generatieve AI is al wat de klok slaat. Iedereen in de tech- en mediasector is overdonderd door deze nieuwe, bijzondere krachtige technologie. De prestaties van ChatGPT zijn op het eerste gezicht dan ook heel indrukwekkend. De “taalvirtuoos” heeft slechts een paar simpele instructies nodig om ronkende teksten of programmacode op te hoesten. Ook kan het moeiteloos data analyseren en in een handomdraai grafieken maken. Theoloog, data-expert en AI evangelist Jack Esselink volgt de ontwikkelingen op de voet. In zijn lezingen, presentaties en in deze blog predikt hij vooral om nuchter te blijven kijken naar al het kunst- en vliegwerk. “Het is natuurlijk niet allemaal hosanna. ChatGPT slaat de plank soms volledig mis en hallucineert er soms driftig op los. Ethische dilemma’s dringen zich op.”
April 2023‘Organisaties onderschatten massaal de kracht van datagedreven innovatie.’ Dit stelt prof. dr. Frans Feldberg, hoogleraar Data-Driven Innovation aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Er is volgens hem nog een wereld te winnen. Het gebruik van data en analytics om de bestaande business te verbeteren is gemeengoed, maar te weinig organisaties benutten de kansen om écht te innoveren door nieuwe datagedreven producten en diensten te ontwikkelen. ‘Je hoeft managers echt niet meer uit te leggen hoe belangrijk data is. De meeste organisaties gebruiken data bijvoorbeeld om de supply chain te optimaliseren, zodat de klantbeleving maximaal is. Dat je data ook kunt gebruiken om relevant te blijven door nieuwe businessmodellen te ontwikkelen, dat is voor veel organisaties wel een echte eyeopener.’
April 202370% van alle BI-projecten mislukt. De schrik zou er goed in moeten zitten. Niets is minder waar. Organisaties blijven maar datawarehouses uit de grond stampen en datalakes aanleggen. Ondanks de enorme databergen vertrouwt 75% van de leidinggevenden hun eigen data niet (bron: HFS Research). Ze negeren de data en beslissen irrationeel. Om de kloof tussen mens en techniek, de data literacy gap, te dichten, gaan Thomas Abramse en Caroline Raaijmaakers, datacoaches bij Passionned Group, de barricaden op. Van elke euro die je wilt investeren in een BI-project, zou je direct een halve euro moeten afromen en reserveren voor training en opleiding. Alleen zo ontwikkel je de datageletterdheid van medewerkers. Investeren in datageletterdheid vergt wel een andere mindset. Onze datacoaches leggen uit welke.
Februari 2023Passionned Group kondigt met trots aan dat zij onlangs het NRTO-keurmerk heeft ontvangen. Het keurmerk is een onafhankelijke erkenning voor kwaliteit en professionaliteit in de private opleidingenmarkt. Het NRTO-keurmerk wordt afgegeven door de Nederlandse Raad voor Training en Opleiding (NRTO), de brancheorganisatie voor trainen en opleiden. Het certificaat stelt nieuwe cursisten van Passionned Academy in staat om gebruik te maken van de nieuwe subsidieregeling van de Rijksoverheid: het zogenoemde STAP-budget.
Januari 2023Ben jij een zelfstandig en resultaatgericht persoon die zich als sales professional verder wil ontwikkelen in een branche waar altijd iets te doen is? Ben jij ook iemand die van steile leercurves houdt en snel carrière wil maken zonder zichzelf daarbij te verliezen? Ben jij nieuwsgierig naar de échte drijfveren van mensen? Kun jij ook nog eens tactvol opereren in competitieve markten? Als jij jezelf herkent in dit profiel, dan komt Passionned Group graag met jou in contact om te praten over de concrete invulling van de functie van Sales Consultant (junior/medior).Wat zijn jouw verantwoordelijkheden?Check de vereiste competentiesProfiteer van onze trainingenOver Passionned GroupSolliciteer nu
Passionned Group is al meer dan 20 jaar de specialist in datagedreven werken, KPI’s, processen, AI en data science. Al meer dan 10.000 klanten naar tevredenheid geholpen.