Blog over intelligente, datagedreven organisaties: pagina 10 van 11

Gemeente Den Haag en Passionned werken samen aan BI

Gemeente Den Haag en Passionned werken samen aan BIJuni 2014Al enige tijd ondersteunen Daan van Beek en Wouter Huisman van Passionned Group een projectgroep van de gemeente Den Haag. Het doel is te komen tot een gemeentebrede business intelligence Roadmap. “Qua business intelligence staan we nog echt in de kinderschoenen,” zegt Ling-Po Shih, concernadviseur / projectleider Business Intelligence (BI) bij de gemeente. “In 2009 bleek uit intern onderzoek dat we destijds nog helemaal niet klaar waren voor BI. In 2013 hebben we dat onderzoek opnieuw gedaan. Nu zijn we zover dat we een BI Roadmap willen opstellen. Daar hebben we echter wel wat hulp bij nodig.”25+ Business Intelligence toolsData Science opleidingSittard-Geleen moderniseert BIMaak hier een BI roadmapDe 7 grootste BI & AI trends

Lees verder…

Groothandel floreert dankzij Business Intelligence

Groothandel floreert dankzij Business IntelligenceApril 2014Een wereldwijde groothandel in industriële automatisering, met ruim vijftig vestigingen en meer dan honderd agentschappen, levert duizenden producten en diensten rond het thema ‘motion en control’. De onderneming heeft diverse kwaliteitscertificaten zoals ISO 9001 en 14001 in de wacht gesleept en heeft ook de kwaliteit in de dagelijkse praktijk hoog in het vaandel staan. Rond de meest recente eeuwwisseling wordt er door de directie grondig nagedacht over een Performance Management model, om de kwaliteit en de klantgerichtheid nog verder op te voeren vanwege de steeds maar meer dynamische business-to-business markt en hevige concurrentie. Bekijk hier ook de case van de straalgroothandel en die van de farmaceutische groothandel.

Lees verder…

De 7 kenmerken van onvervalste KPI’s

De 7 kenmerken van onvervalste KPI'sApril 2014Net als water kunnen ook KPI’s troebel zijn. In het geval van KPI’s kun je daar misschien mee leven. Je denkt op koers te liggen, maar dat is niet zo. Het is daarom veel verstandiger om vervuilde KPI’s regelmatig te zuiveren. Met de volgende 7 kenmerken kun jij bepalen of je KPI’s schoon zijn en voldoen aan de allerhoogste standaarden. Net als ons drinkwater. Door je te verdiepen in de kenmerken, ga je de essentie van echte KPI’s beter begrijpen. En dat is cruciaal want op KPI’s moet je blindelings kunnen vertrouwen. Zuivere KPI’s hebben idealiter een voorspellende waarde en ze veroorzaken geen perverse prikkels. En, ze laten, net als zuiver water, geen vreemde nasmaak achter. Leg je KPI’s nu onder de microscoop en kom tot veel betere inzichten.

Lees verder…

E = mc2: een verrassende visie op KPI’s

E = mc2: een verrassende visie op KPI’sApril 2014‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt’, is misschien wel de bekendste uitspraak van balkunstenaar en spraakwaterval Johan Cruijff. Deze legendarische uitspraak geeft, toeval of niet, ook treffend weer welke attitude je zou moeten hebben als het gaat om het doorgronden van KPI’s. De omschakeling van het grootste voetbalgenie aller tijden naar het grootste natuurkundige genie aller tijden lijkt misschien abrupt, maar snijdt hout. Het verschil tussen een echte, zuivere, onvervalste KPI en een onzuivere KPI is namelijk glashelder uit te leggen door een parallel te trekken met Einsteins’ speciale relativiteitstheorie. Ben je nu al in verwarring? Ons praktijkvoorbeeld brengt licht in de duisternis.Wat is een KPI? (definitie)7 kenmerken van een onvervalste KPIWhitepaper: vertaal je processen in KPI’sBoek onze incompany KPI-workshopDownload de SMART KPI Gids

Lees verder…

De 5 grootste KPI-blunders

De 5 grootste KPI-blundersApril 2014Veel bedrijven en (overheids)instellingen zijn dol op key performance indicators en SMART doelen. Dat is logisch want het zijn krachtige tools voor managers, verbeterteams en controllers. Zo zitten KPI’s in het hart van elke organisatie. De kunst is om die te vinden (het zijn er maar een paar) en juist te definiëren. Zodat je sneller bij kunt sturen en je processen dagelijks kunt verbeteren. Maar het bepalen van en sturen op KPI’s en SMART doelen is niet altijd even eenvoudig. Een misgreep is snel gemaakt. Of voor je het weet heb je er veel te veel van of laait discussie over de definitie weer op. We hebben voor jou de 5 grootste KPI-valkuilen en -blunders op een rij gezet.

Lees verder…

Woningcorporatie haalt KPI-rendement van 200%

Woningcorporatie haalt KPI-rendement van 200%April 2014Een grote woningcorporatie in het Oosten van het land staat te boek als een innovatieve vastgoedonderneming met stevige ambities. Ze opereert in een dynamische markt met veel nieuwbouwmogelijkheden. Om hiervan optimaal gebruik te maken, ontwikkelde Passionned Group samen met de corporatie een uitgekiend systeem van kritieke prestatie indicatoren (KPI’s), kritieke resultaat indicatoren (KRI’s) en “gewone” prestatie-indicatoren. Na implementatie realiseerde de woningcorporatie een KPI-rendement van 200%: het aantal leegstaande woningen halveerde. Een verbluffend resultaat.

Lees verder…

De mogelijkheden van gaming voor performance management

De mogelijkheden van gaming voor performance managementMaart 2014Een goed ontworpen performance management-systeem vertoont treffende overeenkomsten met een goed ontworpen spel. Senior consultant Mark de Kort schetst in dit artikel hoe je synergie tussen performance management en de gamewereld kunt bereiken. Gamification toegepast binnen performance management-trajecten kan belangrijke gedragsveranderingen bewerkstelligen. Hoe meer likes, hoe fijner. Hoe hoger het level, hoe beter. De smartphone heeft ons leven tot één groot spel gemaakt. Het spelelement dringt op veel vlakken door: in de liefde, op de werkvloer, in de zorg en bij de politie. Zo bleek tijdens een thema-uitzending van de VPRO. De homo ludens, de spelende mens, zoals beschreven door Huizinga, komt weer helemaal tot leven.

Lees verder…

De norm van een KPI vaststellen en verbeteren

De norm van een KPI vaststellen en verbeterenFebruari 2014Stel dat je de klanttevredenheid meet en dat de score een 7 is. Is dat reden tot tevredenheid of juist reden tot zorg? Zonder een norm kun je daar geen zinnige uitspraak over doen. In dit artikel verkennen we daarom hoe je tot een evenwichtige maar ambitieuze normstelling van KPI’s kunt komen die bovendien leidt tot hogere prestaties. Na het vaststellen van een KPI, kun je gaan meten. De eerste waarnemingen maak je zichtbaar en presenteer je met mooie grafiekjes. De resultaten bespreek je met je collega’s. Al snel ontspint zich dan een discussie rondom de vraag of je nu tevreden mag zijn met de behaalde resultaten.

Lees verder…

Managers ontwikkelen de strategie

Managers ontwikkelen de strategieJanuari 2014In de praktijk is er meestal geen gebrek aan strategische tools. Desondanks hebben veel managers moeite om hun strategie te ontwikkelen en daarvoor “de handen op elkaar te krijgen”. Spelbreker is meestal het zogenoemde ownershipprincipe, oftewel in gewoon Nederlands het eigenaarschap. In het boek De cockpit van de organisatie verduidelijken we hoe je met behulp van de Organisatiecockpit een strategie meetbaar kunt maken. We zouden dus afstand kunnen nemen van de vraag hoe je een strategie ontwikkelt. Maar dat is geen goed idee.Wat is een goede strategie?De verschillende strategiescholen Formuleer een Business Intelligence strategieVolg een strategieopleiding De wendbare organisatie

Lees verder…

De Woonplaats verbetert haar prestaties met KPI dashboards

De Woonplaats verbetert haar prestaties met KPI dashboardsJanuari 2014De Woonplaats, ontstaan uit een fusie van zeven kleinere woningcorporaties in en rond Enschede, staat te boek als een innovatieve vastgoedonderneming met stevige ambities. Ze opereert in een dynamische markt. De overgang van een sterk taakgerichte naar een volledig procesgeoriënteerde organisatie is in gang gezet. Passionned Group heeft De Woonplaats na de fusie geholpen met strategievorming, het samenstellen van strategiekaarten en KPI’s, het ontwikkelen van dashboards en het realiseren van een compleet datawarehouse. Een tevreden klant van Passionned Group aan het woord.

Lees verder…

Carante Groep neemt volgende stap in Business Intelligence

Carante Groep neemt volgende stap in Business IntelligenceDecember 2013Carante Groep was een samenwerkingsverband van oorspronkelijk twaalf zelfstandige organisaties. Verspreid over heel Nederland zijn deze organisaties regionaal actief in de zorg en dienstverlening aan mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking, de psychiatrie, (psycho)geriatrie, de jeugdhulpverlening en de welzijnssector. Carante Groep werkte binnen het hele spectrum van de care-sector. Het BI-team van de Carante Groep ging voortvarend aan de slag met de herinrichting van hun twaalf jaar oude BI-omgeving. “Aan de ene kant ging het om het ontwikkelen van een visie en een strategie, aan de andere kant wilden we BI beter organiseren en meer handen en voeten geven.” Carante Groep trok hierbij op met Passionned Group.

Lees verder…

Bepaal regelkringen voor correctie of preventie

Bepaal regelkringen voor correctie of preventieNovember 2013De regelkringen is een begrip uit de systeembenadering. Een regelkring maakt het mogelijk om in te grijpen als de output van processen niet voldoet. In dat geval is correctie nodig. Soms zijn er ook preventieve maatregelen nodig die ervoor moeten zorgen dat het probleem niet meer kan optreden. Door met regelkringen te gaan werken kun je toegroeien naar een lerende, datagedreven organisatie waar je processen optimaliseert met data analyse. In dit artikel verkennen we de bijzonderheden van de regelkring, de relatie met het PDCA-principe en in het bijzonder check en actualize.Het boek Datacratisch werken10+ Data Analyse trainingenBezoek onze kennisbank3 niveaus van lerenLeer ‘Datacratisch werken’

Lees verder…

Instrumenten voor het leveren van feedback

Instrumenten voor het leveren van feedbackNovember 2013Feedback speelt natuurlijk een rol bij het uitoefenen van control en het realiseren van prestaties. Zonder feedback krijg je anders geen informatie. De vraag ligt op tafel: hoe komen we eraan? De vanouds bekende methode is de ‘controle’ door de leiding. Ze oefenen die uit vanuit een gezagsrelatie. Hierbij gaat het vooral om rekenschap afleggen over toebedeelde verantwoordelijkheden. Tegenwoordig doen we het anders en minder hiërarchisch. We bepalen bewust en selectief over welke zaken we feedback verwachten en welke mate van detaillering we daarbij gebruiken.Inspecties & keuringenOnafhankelijke auditsReviews op het ontwerpIndicatoren en data analyseVolg de Lean Black training

Lees verder…

Feedbackloops: verticale en horizontale feedback

Feedbackloops: verticale en horizontale feedbackNovember 2013Om control over een systeem of een organisatie uit te oefenen moet je meerdere feedbackloops installeren. Vaak moet je zelfs voor elk deelproces een feedbackloop aanbrengen om de gewenste mate van beheersing te bereiken. Die beheersing van de performance beperkt zich niet tot productieprocessen. Die geldt ook voor ontwerpprocessen en voorbereidende processen. Voorwaarde is wél dat de feedback voldoende snel plaatsvindt. Als de reactietijd lang is, loopt een verkeerd ingesteld proces ‘gewoon’ door! Feedback is daarom van belang voor de beheersing van processen op elk besturingsniveau. Om die niveaus op elkaar af te stemmen is verticale feedback nodig en daarom worden er feedbackloops in de diepte van de organisatie geconstrueerd.Wat is 360 graden feedback?Vier instrumenten voor feedbackDe cockpit van de organisatieStop het veroordelingscircus!Passionned Academy

Lees verder…

Gemeente Den Haag verbetert met ‘schilconcept’

Gemeente Den Haag verbetert met ‘schilconcept’Juni 2013Al een aantal jaren ondersteunt Passionned Group de gemeente Den Haag op het gebied van bedrijfs- en informatieanalyse, projectmanagement en Enterprise Architectuur. Dit heeft geresulteerd in een flink aantal verbeteringen in bedrijfsprocessen en IT-systemen. Passionned Group-partner Henny van Doorn vertelt: “In eerste instantie werden we gevraagd te helpen bij het stroomlijnen van de dienstverlening op het gebied van de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) binnen de dienst SZW (Sociale Zaken en Werkgelegenheid). Dit heeft onder meer geleid tot verbeteringen in de verwerking van de declaraties van aanbieders van thuiszorg.”

Lees verder…

Bestel nu de bestseller 'De intelligente, datagedreven organisatie' (8e druk)

Productafbeelding van het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Daan van Beek - Managing DirectorDAAN VAN BEEK MScManaging Director

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten geholpen
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
8,9
klanttevredenheid
___
consultants & docenten
20
jaar ervaring