Juli 2020Met louter gepassioneerde mensen win je de oorlog niet. Het gaat erom hoe je ze inzet. Hoe wend je data slim aan om de houding, het gedrag en het handelen van je mensen te sturen? En hoe ga je gezamenlijk toewerken naar een datagedreven continue verbetercultuur? Zo’n cultuur ontstaat alleen maar door steeds weer om betere prestaties te vragen. Het is aan de mensen zelf om op basis van alle beschikbare data te beoordelen in hoeverre ze hun passie nog volgen en of ze daadwerkelijk nog in staat zijn steeds betere prestaties neer te zetten.
Mei 2020Het beeld dat opdoemt is dat je steeds vaker de organisatie kunt missen als “connector” tussen jou en de wereld. Je hebt alleen nog een infrastructuur nodig. Maar die infrastructuur is voor een persoon veel te groot om op te tuigen; dat kun je beter laten doen door een datamachine. De afgelopen decennia was productie dé centrale factor. Hieromheen werden de business en de diensten georganiseerd. Inmiddels zijn big data en datawarehouses hot. Slim ingezet kan data zorgen voor kennis en kennis zorgt voor macht. Combineer je dit inzicht met de trend dat het steeds minder gaat om “bezit”, maar steeds meer om “toegang tot” en “kunnen beschikken over”, dan zie je dat er overal abonnementsvormen mogelijk zijn. Zo neem je een data-abonnement op water, op het weer of op de uitstroom van medewerkers. Dat kan een eenpitter gewoon vormgeven en aanbieden, zonder een groot bedrijf achter zich te hebben.
Mei 2020Een grote landelijke zorggroep van 16.000 medewerkers verleent zorgdiensten aan mensen met een (verstandelijke) handicap, de psychiatrie en de welzijnssector. De zorg- en welzijnssector is de afgelopen jaar sterk aan het veranderen. De marktwerking neemt toe en de transparantie op de prestaties wordt zowel van overheidswege als door klanten (dikwijls ook de familie van patiënten) steeds vaker afgedwongen. In deze klantcase presenteren we welke bijdrage Business Intelligence heeft gehad op het verbeteren van zorgprocessen en de cliënten. Lees ook de klantcase Business Analytics in de GGZ.
Februari 2020Het uit de Verenigde Staten overgewaaide Value Based Health Care (VBHC) staat ook in de Nederlandse gezondheidszorg al enige tijd in het middelpunt van de belangstelling. Er bestaat echter onduidelijkheid over de wijze waarop dit concept kan worden vertaald naar de praktijk. ‘Instrumenten die binnen datagedreven organisaties al succesvol worden toegepast, zoals de outcome hierarchy, kunnen hierbij helpen’, zo stelt Ronald Fokkink, Associate Partner bij Passionned Group. De meningen over de bruikbaarheid van Value Based Health Care in Nederland lopen uiteen. Voor critici is het een typisch Amerikaans model waar vooral consultants veel geld aan verdienen. Ook verwachten zij dat VBHC zal leiden tot meer bureaucratie en dat er alleen nog zorg zal worden verleend die meetbaar is en binnen duidelijk gedefinieerde categorieën valt.
Februari 2020Grip krijgen op de toekomst en de vertaling van futureproof factoren naar de praktijk: hoe doe je dat nu? Neem nieuwe technologie: op korte termijn overschatten we de werking ervan, maar op lange termijn onderschatten we de impact ervan. Zoals we dachten dat e-mail de papieren post compleet weg zou vagen, maar zie je ook dat diverse sectoren nu nog ouderwets hun facturen per post blijven versturen, en zo drastisch achterblijven. Alleen een intelligente, datagedreven & wendbare organisatie kan omgaan met de innovaties die op ons afkomen. Hoe zorg je er nu voor dat je als bedrijf of instelling niet de boot mist? Hoe maak je jouw diensten tijdig datacratisch en je bedrijf toekomstbestendig?
November 2019Informatie gebruiken voor analyse en actie blijkt één van de meest kritieke succesfactoren te zijn van Business Intelligence en data analytics. Een intelligente, datagedreven organisatie stelt zich daarom open voor relevante signalen van binnen en buiten de organisatie. Ze vertaalt deze op slimme wijze naar informatie en kennis die aanzet tot de juiste acties. Dat kan zeker leiden tot effectiever gedrag en meer doordachte handelswijzen maar dan moet je de informatie wel consequent analyseren.
November 2019Zelflerende algoritmes nemen steeds vaker zelfstandig zakelijke beslissingen en dringen steeds verder ons privédomein binnen. Besluiten van overheden, creditcardmaatschappijen en banken zijn soms volledig gebaseerd op algoritmes. “Computer says no” betekent dan meestal einde discussie, omdat het algoritme verder geen uitleg of toelichting geeft. Ergens op de grensvlakken tussen IT, wetgeving en ethiek begint het te schuren en ontstaan maatschappelijke discussies. Vandaag de dag wordt het allemaal nog spannender en kritisch omdat overheden en big tech voornemens zijn een digitale portemonnee en een “digital ID” in te voeren.
Oktober 2019Artificial Intelligence is hot. Toepassingen op basis van machine learning halen bijna dagelijks het nieuws. Slimme politiecamera’s aangestuurd door algoritmes registreren haarscherp als een automobilist met zijn mobieltje in de weer is. Algoritmes bepalen dynamisch en realtime de prijzen voor taxiritten, hotelkamers, vliegtuigstoelen enzovoorts. Flitshandelaren worden slapend rijk door hun geheime algoritmes het werk te laten doen. Ondertussen experimenteren De Nederlandsche Bank, de Belastingdienst en andere diensten met big data en algoritmes. Maar waarom zouden controllers zich met kunstmatige intelligentie (definitie) moeten bezighouden? Vijf redenen waarom een slimme controller zich zou moeten ontwikkelen tot de data analist van de toekomst.
Oktober 2019Het klinkt mooi, al die verschillende fasen van de PDCA-cyclus en het werken met data, maar hoe implementeer je dit allemaal? Hoe krijg en houd je de continu verbetercycli aan de praat? Om datagedreven verbetercirkels succesvol te implementeren, benoem ik hier de vijf belangrijkste aanjagers. Daarnaast geef ik een praktijkvoorbeeld uit de zorg en sluit af met vijf tips voor het institutionaliseren van nieuw gedrag.
Oktober 2019De afgelopen jaren hebben de docenten van de opleiding Master of Data Science met veel toewijding enkele tientallen cursisten de basisprincipes en enkele fijne kneepjes van het vak data science bijgebracht. Op basis van de ervaringen, persoonlijke ambities en feedback van deze individuele cursisten ontstaat een vrij consistent beeld van de issues die momenteel op de werkvloer spelen. Hieruit hebben we 8 succesfactoren voor data science gedestilleerd die we graag met je delen. Belangrijkste take-away: laat de data voor jou werken in plaats van omgekeerd.
Oktober 2019Als je denkt vanuit een allesoverstijgend perspectief, zorgt datacratisch werken voor de (noodzakelijke) overgang van managementgedreven “pappen en nathouden” naar daadwerkelijk datagedreven verbeteren. Autonome, ondernemende medewerkers, kort houdbare, moderne klantgerichte strategieën en flexibele structuren vormen de contouren van een intelligente, datagedreven organisatie. Het zijn dezelfde ingrediënten om te komen tot een grote mate van agility en snelle adaptatie aan de omgeving. Kortom: hoe kom je van managementgedreven naar datagedreven verbeteren?
September 2019Ook in de sport wordt steeds vaker met grote hoeveelheden (big) data en kunstmatige intelligentie gewerkt. Laten we de wereld van voetbal als voorbeeld nemen. Steeds meer voetbalstadions zijn uitgerust met geavanceerde op gps gebaseerde systemen, zoals bijvoorbeeld TRACAB. Dit systeem hangt al in meer dan 125 voetbalstadions, waaronder vele stadions in de Premier League en de Bundesliga. Ze zorgen samen met apparaten zoals accelerometers en hartslagsensoren voor data die de performance en effectiviteit van spelers in beeld brengt (Rejec, 2016). Data analytics geeft de antwoorden voor betere sportprestaties.
Augustus 2019Dankzij één versie van de waarheid kan de bedrijfsvoering transparanter worden en gaat er minder tijd verloren aan discussies over definities van de indicatoren waarop je een bedrijf moet sturen. Ook wordt daarmee duidelijk wat de herkomst en betrouwbaarheid van gegevensverzamelingen is. Vooral in de boardroom van veel organisaties verspillen bestuurders nog vaak veel tijd omdat er meningsverschillen bestaan over de betekenis en definitie van informatie. Dat komt dan doordat iedere manager zijn eigen informatiesysteem heeft, of een geheel eigen interpretatie van de informatie hanteert. En je raadt het al: iedereen denkt dat zijn cijfers natuurlijk de juiste zijn.
Augustus 2019Datagedreven verbetercirkels helpen om snel en betrouwbaar de juiste bewegingen te blijven maken. Continu verbeteren met data. Maar waarom zouden mensen dit eigenlijk willen doen? Waar komt de intrinsieke motivatie vandaan waardoor ze het datacratische werken gaan omarmen? Waarom zouden mensen de regie willen nemen? Het antwoord is eenvoudig: omdat datacratisch werken nu eenmaal een groot aantal voordelen heeft. En het doet ook nog eens recht aan de autonomie van de mens. In dit artikel beschrijven we de zes belangrijkste voordelen van datacratisch werken.
Juli 2019In het eerste deel van de NPRZ-case beschreef ik hoe de partners uit het programma probeerden mensen weer richting werk te begeleiden. Maar het gaat niet alleen om mensen aan het werk helpen, maar om mensen aan het werk te hóuden. Maar hoe doe je dat? En welke rol speelt datagedreven werken en in het bijzonder Root Cause Analysis (oorzaakanalyse) bij deze twee zaken. We geven een voorbeeld van een uitgevoerde Root Cause Analysis waar ruwe maar betrouwbare data de ballonnen doorprikt van politici. Daarnaast presenteren we de 4 stappen van een oorzaakanalyse en de filosofie achter de datacratische benadering.
Passionned Group is al meer dan 20 jaar de specialist in datagedreven werken, KPI’s, processen, AI en data science. Al meer dan 10.000 klanten naar tevredenheid geholpen.