Maart 2017Een intelligente, datagedreven organisatie laat zich niet verrassen. Ze is sensitief, slim, snel en wendbaar. Beslissingen neemt ze op basis van betrouwbare data. En die data is voor iedereen en altijd beschikbaar. Want in een wereld waar dagelijks nieuwe concurrenten op de loer liggen, markten verzadigd raken en de digitalisering nieuwe kansen biedt maar ook nieuwe uitdagingen opwerpt, zijn wekelijkse rapportages niet meer genoeg. Het BI-team kan veel meer producten leveren dan je denkt. Wij hebben ze voor jou geïnventariseerd. Het zijn er maar liefst 32. In deze blog vind je ze allemaal.
Maart 2017Veel organisaties passen Lean Management inmiddels met succes toe. De kern van de leanfilosofie bestaat uit samenwerken en respect voor medewerkers. Je vraagt je misschien af of Lean Management ook iets voor jouw organisatie kan opleveren. Maar levert lean management wel genoeg rendement op? Dat is absoluut het geval, zeker als je een of meer van onderstaande noodsignalen leert herkennen. In dit artikelen presenteren we daarnaast de vijf basisprincipes van Lean Management.
Februari 2017Heb je al je beoordelings- en functioneringsgesprekken achter de rug? Tijdens coachingsgesprekken hoor ik hier veel klachten over. De hoeveelheid tijd en administratie vormen een probleem. Het is lastig om subjectieve oordelen te vermijden. En het levert vaak spanningen en frustraties op. Daarbij is er tijdelijk meer oog voor de problemen van vroeger in plaats van de uitdagingen van nu. Het zijn geluiden die ik regelmatig tegenkom en meemaak. Een jaarlijkse rituele dans waarin medewerkers, HRM’ers en managers elkaar gevangen houden. Om maar niet te spreken van de formulieren en systemen die ze dan vervolgens moeten bijwerken. En zo houden we elkaar aan het werk. Maar wat levert het op?
December 2016Het zal je niet verbazen dat innovatie een erg lastig thema is voor gevestigde bedrijven en organisaties. Strategische, organisatorische en culturele factoren blijken bepalend te zijn voor succes bij innovatie in met name wat grotere ondernemingen. Wie de meest succesvolle bedrijven en organisaties van dit moment bekijkt, zal al snel een patroon herkennen in hun bedrijfscultuur en strategie. Zij zijn allemaal gericht op het leveren van innovatieve producten en diensten die een specifieke waarde hebben voor hun klanten. Denk dan aan bedrijven als Apple, fietsenwinkel.nl, Amazon, Netflix, Google, Tesla, 3M, Uber, Alibaba en Coolblue.
November 2016Digitale disruptie en digitale transformatie staan volop in de belangstelling. Het meest spraakmakend is de digitale disruptie. Disruptie laat jouw business model als sneeuw voor de zon smelten. Dé klassieke voorbeelden zijn Uber en Airbnb. Inmiddels zijn er veel andere ondernemingen die ook proberen om met een disruptief businessmodel de gevestigde orde het nakijken te geven. Hierop een antwoord vinden is nog niet zo simpel.
Oktober 2016In onze door technologie gedomineerde wereld geloven wij graag in vooruitgang. Maar soms vergeten we dat nieuw niet altijd beter is. Een goed voorbeeld hiervan is het fenomeen data lake. Letterlijk vertaalt: een meer aan data. Het is een hype in de wereld van Business Intelligence (BI) en Big Data. Veel bedrijven gingen er direct mee aan de slag. Maar was dit wel zo’n goed idee? Was het niet beter geweest eerst goed na te denken over wat je hiermee kunt bereiken? En heb je wel ervaren en volleerde vissers in huis die uit dat lake de meest interessante vissen kunnen hengelen?
Oktober 2016Ben je een retailer in de consumentenmarkt, dan is er een grote kans dat je een belangrijk deel van je business inmiddels online afhandelt. Het zoeken, vergelijken, bestellen en betalen van goederen gaat steeds meer online. Daarnaast gebruik je zeer waarschijnlijk het internet ook om promotie te maken voor jouw organisatie, nieuwe klanten te werven en de relatie met bestaande klanten te onderhouden. Bij al deze processen kun je jezelf afvragen of je wel voldoende inzicht hebt in het verkeer op je website en wat het gedrag van klanten en bezoekers je nog meer kan vertellen. Het gaat hierbij om waardevolle informatie waarmee je de relatie met bestaande klanten kunt verbeteren en de kans op nieuwe klanten kunt verhogen.
Oktober 2016Het hoort bij elke grote gemeente: veel werkzoekenden met een recht op een uitkering. Maar wie zijn die mensen? Waar wonen ze? Hoe bewegen deze mensen zich door de gemeentelijke organisatie? Hoe ligt de verhouding tussen inspanning en het rendement? Hoe krijg je ze weer aan het werk? Is er sprake van recidivisten, en zo ja, zijn het er veel? Op die vragen wilde de Gemeente Rotterdam graag een antwoord. Met behulp van platte data en een BI tool bracht de gemeente het sociale domein in kaart. En dat leverde voor alle betrokkenen verrassende inzichten op waarmee ze de boer op gingen.
September 2016Op de vraag wanneer Business Intelligence voor het eerst binnen ProRail is gaan spelen, antwoordt Martin Zoontjens als ICT verantwoordelijk manager: “Dat was twee jaar geleden. De business begon ons steeds vaker te vragen om samengestelde informatie. De informatie was verdeeld over vele bronsystemen en een aantal organisatieonderdelen. Met die verdeeldheid nam de organisatie geen genoegen meer. We hebben nu dit jaar een grote stap gemaakt met het integraal ontsluiten van informatie in een KPI dashboard.”
Juli 2016De opkomst van het internet, de sociale media en smartphones hebben ervoor gezorgd dat zich in onze samenleving een geheel nieuw inzicht heeft kunnen ontwikkelen. Namelijk het besef van de kracht en het nut van de enorme hoeveelheid gegevens die tegenwoordig wordt opgeslagen. We spreken van Big Data als de datasets zo groot en complex worden dat de gangbare datamanagementsystemen ontoereikend zijn voor de verwerking hiervan. De auteur Carlijn van der Sluis gaat in op de eigenschappen van Big Data, de twee vormen van Big Data innovatie en trekt 3 conclusies.
Mei 2016Wijsheid komt met de jaren wordt gezegd. Kan dit ook gelden voor organisaties? Hoe ouder hoe wijzer en slimmer? Er zijn voorbeelden van stokoude bedrijven. Ze vinden steeds het wiel opnieuw uit zoals IBM. Maar denk ook aan Brand (sinds 1340), Bols en Grolsch. Die bestaan al ontzettend lang en weten te overleven. Ze zijn een uitzondering. De disruptie is tegenwoordig groot en ontwricht de ene na de andere sector. In de jaren twintig van de vorige eeuw was de gemiddelde bedrijfsleeftijd 65 jaar, dat is nu slechts 15 jaar (Yale University). Het geeft overigens wel te denken dat in de top 10 van oudste bedrijven drie drankfabrikanten voorkomen.
April 2016De meest gestelde vraag tijdens managementtrainingen is: hoe krijg je je medewerkers in beweging? Als het maar werkt willen managers van alles doen: iets voor hen bedenken, instrumenten inzetten, hen naar een cursus sturen, hen overtuigen van het belang van ander gedrag, op de zeepkist klimmen, peptalk houden. Deze maatregelen zijn echter betrekkelijk willekeurig en succes is zeker niet gegarandeerd. Meer houvast geeft een intern communicatieplan tijdens het implementatieproces. Hierbij ga je van tevoren nadenken over de verschillende boodschappen die je wilt communiceren. Denk hierbij aan de sense of urgency, het belang van ambitie en doelstellingen, het uitwerken van de organisatiedoelstellingen en de gevolgen op de werkvloer, de vorderingen tijdens de rit en de eerste resultaten.
Maart 2016De zoekveldmethode op basis van het strategische informatieplan is van nature top-downgericht. Kenmerk van deze aanpak is dat je het organisatiebeleid systematisch en consequent per niveau ‘naar beneden toe’ vertaalt. De indicatoren ontwerp je in een klein gezelschap, bijvoorbeeld de directie of het management. Daarmee committeren ze zich. Het sterke punt van deze benadering is dat het management er de samenhang in het beleid mee kan versterken. Vooral als de top een nieuwe koers wil varen en je alle afdelingen hierop wil laten aanhaken, is deze ‘integrale’ route een logische keuze. Om uitvoering en consistentie van het nieuwe beleid in de gaten te kunnen houden, kan je verder een managementinformatiesysteem opzetten. Maar er kleven ook risico’s aan de top-down benadering.
Maart 2016Prestatiemanagement verbetert het proces van waardecreatie in organisaties op twee manieren. Er zijn managers die prestatiemanagement gebruiken om de strategische doelen te realiseren of de vitale problemen van hun organisatie op te lossen. Andere managers voeren prestatiemanagement vooral in om nieuwe kansen voor hun organisatie te creëren? Hoe? Door uit te lokken dat noodzakelijke innovaties en noodzakelijke veranderingen op tijd plaatsvinden.
Februari 2016De commerciële sector gaat vooral voor maximalisatie van winst en marges. Binnen de non-profit sector en overheid draait het niet om winst maar om bijvoorbeeld kwaliteit, veiligheid, welzijn en punctualiteit. En dat geeft de overheidssector een voordeel in Big Data trajecten. In de publieke ruimte is immers zoveel te doen met bijvoorbeeld sensoren, foto’s en open data. Het daarmee meer winst maken wordt alom als ‘cool’ ervaren. We kijken in dit artikel wat de overheid c.q. publieke sector met Big Data doet en wat er allemaal mogelijk is.
Passionned Group is al meer dan 20 jaar de specialist in datagedreven werken, KPI’s, processen, AI en data science. Al meer dan 10.000 klanten naar tevredenheid geholpen.