Microsoft CRM & Klantinteractie

Foto Daan van Beek MSc
Auteur: Daan van Beek MSc
Managing Director
Inhoudsopgave

In dit artikel presenteren we de hoofdlijnen van ons objectieve CRM & Klantinteractie-onderzoek naar de CRM-leverancier Microsoft en zijn portfolio van producten (zoals Microsoft Dynamics CRM, Microsoft Dynamics 365 en Microsoft Dynamics 365 Copilot). Microsoft CRM & Klantinteractie scoort in onze studie beter dan SugarCRM maar behoorlijk slechter dan Oracle. Microsoft is het meest ontwikkeld in automatiseringsplatform en het minst sterk in task management. De belangrijkste voor- en nadelen van Microsoft Dynamics, binnen de context van CRM & Klantinteractie, hebben we per onderdeel (customer relationship management en klantenservicebeheer) voor je klaargezet. Ook benoemen we de belangrijkste functionaliteiten van de softwareproducten zoals Microsoft Dynamics CRM, Microsoft Dynamics 365 en Microsoft Dynamics 365 Copilot et cetera.

Hoe scoort Microsoft CRM & Klantinteractie op verschillende criteria?

In onze studie analyseerden we tevens alle relevante producten van Microsoft CRM & Klantinteractie software. We beoordeelden Microsoft CRM & Klantinteractie op maar liefst 180 criteria. Het onderzoek is verricht vanuit een totaal onafhankelijk perspectief (we zijn niet gebonden aan enige CRM-leverancier) en onze jarenlange ervaring in de CRM-markt. De hieronder getoonde afbeelding geeft goed inzicht in de sterke en minder sterke aspecten van Microsoft Dynamics op hoofdlijnen.

Score van Microsoft Dynamics software.
Figuur 1: Sterkte-zwakte analyse van de leverancier Microsoft CRM & Klantinteractie. De beste leverancier op een bepaald thema krijgt maximaal 100%. Bron: de CRM & Klantinteractie Guide 2024. Heb je behoefte aan extra informatie over ons onderzoek? Klik hier om deze kopersgids te downloaden.

De Microsoft-analyse is gerealiseerd door grote hoeveelheden publiek toegankelijke data te verzamelen en die vervolgens uitgebreid te analyseren. Meer dan 470 documenten verder weten we dat Microsoft uitblinkt in automatiseringsplatform. In dit proces hebben zowel algoritmes als een ervaren BI consultant op het gebied van CRM & Klantinteractie een belangrijke rol gespeeld bij het uitvoeren van de validatie.Microsoft in onze CRM & Klantinteractie Guide 2024 Afbeelding van Microsoft in onze CRM & Klantinteractie Guide 2024In onze 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klantinteractie Guide hebben we alle ins en outs van Microsoft voor je verzameld. Je krijgt toegang tot honderden (kortere) trainingen, tech talks, colleges, demo’s, tutorials, enzovoorts en beschikt altijd over het laatste CRM-nieuws. Deze minicursus assisteert je ook in het verstevigen van je kennis over CRM & Klantinteractie.bekijk de CRM & Klantinteractie Guide™

Microsoft en het complete CRM & Klantinteractie productportfolio

De softwareonderneming Microsoft voert (minimaal) 4 producten in de sfeer van CRM & Klantinteractie. Op volgorde van relevantie rangschikken en beschrijven we de producten hieronder:

Wat is Microsoft Dynamics?

In dit deel geven we een beschrijving van Microsoft Dynamics, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. Deze productgroep bestaat uit Microsoft Dynamics CRM, Microsoft Dynamics 365 en Microsoft Dynamics 365 Copilot. De Microsoft Dynamics-software kenmerkt zich onder andere door de volgende features:

  • customer relationship management
  • documentbeheer
  • goal management
  • rapportage

Wil je alles weten over alle eigenschappen (100+) van Microsoft Dynamics? Bestel dan nu onze CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.

Overweeg je een Microsoft Dynamics expert in te huren?

Overweeg je een externe Microsoft Dynamics consultant aan te trekken die de Microsoft Dynamics-software door en door kent en een CRM-toepassing succesvol kan implementeren? Je kunt altijd een beroep doen op de Microsoft Dynamics-specialisten van Passionned Group. Microsoft Dynamics ontwikkelaars in dienst nemen is soms overbodig en kostbaar. Laat hier een bericht achter en we onderzoeken voor jou de businesskansen.

Screenshot van Microsoft Dynamics software.
Afbeelding van Microsoft Dynamics tools.
Schema van Microsoft Dynamics.
Figuur 2, 3 en 4: Deze drie afbeeldingen geven een eerste indruk van Microsoft Dynamics. Klik op de afbeelding om die groter te maken. Credits: Microsoft & partners.

Wat is Microsoft Dynamics CRM?

Onder deze kop beschrijven we Microsoft Dynamics CRM, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. Microsoft Dynamics CRM kenmerkt zich onder andere door de volgende features:

  • accountbeheer
  • contactbeheer
  • customer relationship management
  • deals sluiten
  • documentbeheer
  • generatieve ai
  • goal management
  • klantenservice
  • on-premises

Ben je nieuwsgierig naar alle functionaliteiten (100+) van Microsoft Dynamics CRM? Open dan hier de CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.

Screenshot van Microsoft Dynamics CRM software.
Afbeelding van Microsoft Dynamics CRM tools.
Schema van Microsoft Dynamics CRM.
Figuur 5, 6 en 7: Bovenstaande figuren laten de werking zien van Microsoft Dynamics CRM. Klik op een afbeelding om die uit te vergroten. Credits: Microsoft & partners.

Wat is Microsoft Dynamics 365?

In dit deel beschrijven we Microsoft Dynamics 365, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. Dit product / deze groep producten kenmerkt zich onder andere door de volgende features:

  • aangepaste activiteiten
  • cloudoplossingen
  • customer relationship management
  • deals sluiten
  • documentbeheer
  • generatieve ai
  • goal management
  • infrastructuur
  • on-premises

Wil je alles weten over alle functionaliteiten (100+) van Microsoft Dynamics 365? Bestel dan hier de CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.

Screenshot van Microsoft Dynamics 365 software.
Afbeelding van Microsoft Dynamics 365 tools.
Schema van Microsoft Dynamics 365.
Figuur 8, 9 en 10: Bovenstaande afbeeldingen illustreren de functionaliteit van Microsoft Dynamics 365. Klik op de afbeelding om die te vergroten. Credits: Microsoft & partners.

Wat is Microsoft Dynamics 365 Copilot?

In dit deel beschrijven we de belangrijkste features van Microsoft Dynamics 365 Copilot, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. Microsoft Dynamics 365 Copilot kenmerkt zich onder andere door de volgende functionaliteiten:

  • customer relationship management
  • generatieve ai
  • klantenservice
  • klantgegevens

Wil je alles weten over alle karakteristieken (100+) van Microsoft Dynamics 365 Copilot? Bestel dan nu onze CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.

Screenshot van Microsoft Dynamics 365 Copilot software.
Afbeelding van Microsoft Dynamics 365 Copilot tools.
Schema van Microsoft Dynamics 365 Copilot.
Figuur 11, 12 en 13: Bovenstaande figuren laten de werking zien van Microsoft Dynamics 365 Copilot. Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Credits: Microsoft & partners.

Recente innovaties van Microsoft Dynamics-tools en de versiehistorie

De afgelopen tijd zien we bij Microsoft een stabiele lijn wat betreft CRM & Klantinteractie-functionaliteit en de ondersteuning voor diverse platforms en databronnen. De meest recente innovaties liggen op het terrein van infrastructuur > authenticatie > Google authenticatie, campagnemanagement > e-mailmarketing > mass e-mails en infrastructuur > cloudinfrastructuur.

Van Microsoft CRM & Klantinteractie hebben we de meest actuele versies beoordeeld van haar complete productportfolio. Hieronder kun je de opbouw zien van de verschillende releases van de CRM & Klantinteractie-producten van Microsoft:

  • Microsoft Dynamics: Mei 2024 2023 2022 365
  • Microsoft Dynamics CRM: 2021 2016 9.1 8.1.0

Achter elk product noteren we de versienummers, de meest recente versies staan vooraan.

Wat zijn de licentiekosten van Microsoft Dynamics CRM, Microsoft Dynamics 365 en Microsoft Dynamics 365 Copilot?

Het is lastig om precies te bepalen wat een licentie van Microsoft Dynamics CRM, Microsoft Dynamics 365 en Microsoft Dynamics 365 Copilot kost omdat dit afhankelijk is van het land, het aantal gebruikers, de connectoren naar databronnen en op welke moment in het jaar je een offerte aanvraagt. En voor het einde van een fiscaal kwartaal van Microsoft kun je mogelijk een behoorlijke korting tegemoet zien. Daarnaast raden we aan om de software in de cloud te draaien. Je betaalt dan alleen voor wat je gebruikt. De aanschafkosten van Microsoft Dynamics CRM, Microsoft Dynamics 365 en Microsoft Dynamics 365 Copilot zijn misschien niet de allergrootste kostenpost, maar de kosten voor onderhoud en support kunnen zeker een behoorlijke druk leggen op je jaarlijkse begroting.

Wat maakt Microsoft CRM & Klantinteractie het overwegen waard

In onze studie zien we dat Microsoft op het terrein van CRM & Klantinteractie software een aantal specifieke eigenschappen kent die karakteristiek zijn. Dit maakt Microsoft Dynamics min of meer uniek: customer loyalty management, klantinteracties volgen, pijplijngrafiek, predefined task en opportunity pipeline.

De voor- en nadelen van Microsoft Dynamics

Tag cloud van Microsoft Dynamics tools.Figuur 14: Word cloud van de pros en cons van Microsoft CRM & Klantinteractie

Lees verder in de volgende themaparagrafen, daar benoemen we alle voor- en nadelen van Microsoft CRM & Klantinteractie, Microsoft Dynamics CRM, Microsoft Dynamics 365 en Microsoft Dynamics 365 Copilot, et cetera. De opsomming in de volgende alinea’s is aan verandering onderhevig, want: Microsoft kan momenteel werken aan het verbeteren van bestaande en het ontwikkelen van nieuwe functionaliteit (zoals ondersteuning voor geavanceerde rapportage, kleine bedrijven, helpdesk, druppelcampagnes, automate routine tasks, aangepaste activiteiten en tracking software). Of een bepaalde feature is (nog) niet (goed) gedocumenteerd.

Deel je mening over Microsoft hier

Geef hier je ervaring door over Microsoft CRM & Klantinteractie. Jouw mening kan dan mogelijk meegerekend gaan worden bij een nog beter onderbouwde review van de resultaten van Microsoft Dynamics.

1. Microsoft Automatiseringsplatform

68%

Microsoft doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in ons onderzoek goed op het onderdeel ‘Automatiseringsplatform’, gegeven dat ze hierop 68% scoren. De volgende factoren hebben we laten meewegen: marketingautomatisering, verkoopautomatisering, procesautomatisering, generatieve ai, beheer van bedrijfsprocessen, alles-in-één marketingautomatisering en app marktplaats. In totaal onderzochten we 28 criteria in deze categorie. Wil je de diepte in met het onderwerp Automatiseringsplatform? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie 2024.

2. Microsoft Customer Relationship Management

68%

Het bedrijf doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in ons onafhankelijke CRM & Klantinteractie-onderzoek goed op het onderdeel ‘Customer Relationship Management’, gegeven dat ze hierop 68% scoren. We hebben de volgende selectiecriteria gehanteerd: search, klantinteracties en zelfbedieningsportaal. We hebben daarbij de volgende drie producten bekeken: Microsoft Dynamics, Microsoft Dynamics 365 en Microsoft Dynamics CRM. In totaal onderzochten we 25 features binnen deze discipline. Wil je de diepte in met het onderwerp Customer Relationship Management? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide. Of zoek de verdieping in de volgende content:

3. Microsoft Klantenservicebeheer

66%

Het bedrijf doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in ons objectieve CRM & Klantinteractie-onderzoek goed op het onderwerp ‘Klantenservicebeheer’. Het bedrijf scoort op dit onderwerp 66%. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: klantenservice en field service management. In totaal onderzochten we 9 features binnen deze discipline. Ben je van plan om je verder te specialiseren in het onderwerp Klantenservicebeheer? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie 2024.

4. Microsoft Verkoopmanagement

66%

Microsoft scoort in onze recent geactualiseerde, onafhankelijke CRM & Klantinteractie studie goed op het onderdeel ‘Verkoopmanagement’ met een score van 66%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: e-commerce, opportunity management en klantreizen. In totaal onderzochten we 51 criteria binnen deze sectie. Wil je de diepte in met het onderwerp Verkoopmanagement? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie 2024. Of zoek de verdieping in de volgende content:

    5. Microsoft Infrastructuur

    63%

    Het bedrijf doet het in ons objectieve CRM & Klantinteractie-onderzoek goed op het onderdeel ‘Infrastructuur’, gegeven dat ze hierop 63% scoren. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: on-premises en REST API. In totaal onderzochten we 56 features binnen deze discipline. Wil je de diepte in met het onderwerp Infrastructuur? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie 2024.

    6. Microsoft Rapportage

    63%

    Het bedrijf scoort in ons 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klantinteractie onderzoek goed op het onderdeel ‘Rapportage’ met een score van 63%. We hebben de volgende selectiecriteria gehanteerd: CRM-analyse, bounce rates, interactieve rapportage en aangepast rapportage. In totaal onderzochten we 11 features binnen deze discipline. Wil je meer te weten komen over het onderwerp Rapportage? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide. Of zoek de verdieping in de volgende content:

    7. Microsoft Leadmanagement

    61%

    Het bedrijf scoort in ons onderzoek goed op het onderwerp ‘Leadmanagement’. Het bedrijf scoort op dit onderwerp 61%. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: leadgeneratie, leadkwalificatie, leads converteren, leads importeren en hot lead. In totaal onderzochten we 12 criteria in deze categorie. Ben je enthousiast over het onderwerp Leadmanagement? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Gids 2024.

    8. Microsoft Klantgegevens

    60%

    Microsoft scoort in onze recent geactualiseerde, onafhankelijke CRM & Klantinteractie studie goed op het thema ‘Klantgegevens’ met een score van 60%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: gegevensbescherming en klantinformatie. In totaal onderzochten we 45 criteria binnen deze sectie. Wil je de diepte in met het onderwerp Klantgegevens? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide. Of zoek de verdieping in de volgende content:

    9. Microsoft Campagnemanagement

    55%

    De leverancier Microsoft doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in ons objectieve CRM & Klantinteractie-onderzoek goed op het onderwerp ‘Campagnemanagement’, gegeven dat ze hierop 55% scoren. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: e-mailmarketing, e-mailcampaignes, druppelcampagnes en direct marketing. In totaal onderzochten we 25 features binnen deze discipline. Ben je enthousiast over het onderwerp Campagnemanagement? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide 2024.

    10. Microsoft Datakwaliteit

    54%

    Microsoft scoort in ons objectieve CRM & Klantinteractie-onderzoek goed op het onderwerp ‘Datakwaliteit’ met een score van 54%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: dubbele records samenvoegen en duplicate search. In totaal onderzochten we 16 criteria binnen deze sectie. Wil je meer te weten komen over het onderwerp Datakwaliteit? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide 2024. Of zoek de verdieping in de volgende content:

    11. Microsoft Task Management

    42%

    Microsoft doet het in ons onderzoek matig op het onderwerp ‘Task Management’, gegeven dat ze hierop 42% scoren. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: repetitive tasks en create tasks. In totaal onderzochten we 13 criteria in deze categorie. Wil je meer te weten komen over het onderwerp Task Management? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie 2024.

    Meer weten? Bestel dan hier de CRM & Klantinteractie Guide™ 2024

    In welke branches is Microsoft CRM & Klantinteractie het meest actief?

    In ons onderzoek hebben we ook gekeken in welke branches een leverancier een trackrecord heeft. Dit zijn de branches waar Microsoft frequent wordt gebruikt: automotive, bankieren, onderwijs, overheden, healthcare, insurance, manufacturing, public sector, retail en telecom.

    Microsoft software wordt het meest gebruikt door…

    De CRM & Klantinteractie-software van Microsoft wordt het vaakst genoemd in combinatie met de volgende functies: accountmanagers en klantenservicemedewerkers.

    Huur een Microsoft developer in

    Trainingen en incompany-opleidingen Microsoft CRM & Klantinteractie

    De specialisten van Passionned Group organiseren diverse opleidingen en cursussen op het gebied van CRM & Klantinteractie maar kunnen ook specifieke Microsoft trainingen verzorgen, bijvoorbeeld als incompany. Denk hierbij dan aan de volgende software: Microsoft Dynamics CRM, Microsoft Dynamics 365 en Microsoft Dynamics 365 Copilot. We maken je natuurlijk ook helemaal vertrouwd met het gedachtegoed van de intelligente, datagedreven organisatie.

    Tot slot: Microsoft Dynamics scoort goed

    Microsoft heeft een compact productportfolio waarmee het goed scoort in ons CRM & Klantinteractie-onderzoek. Microsoft CRM & Klantinteractie innoveert (bij benadering) met een gemiddeld tempo van tussen de 6 en 15 features per jaar, is (vooralsnog) actief in veel verschillende sectoren en specialiseert zich in automatiseringsplatform.

    Over Passionned Group

    logo van Passionned Group, de Microsoft CRM & Klantinteractie specialistPassionned Group is gespecialiseerd in 100% onafhankelijk CRM & Klantinteractie advies en de implementatie van CRM & Klantinteractie oplossingen. Onze gedreven en bevlogen consultants helpen grote & kleine organisaties verder te gaan als intelligente, datagedreven organisatie.

    Neem contact met ons op

    Bestel nu de bestseller 'De intelligente, datagedreven organisatie' (8e druk)

    Productafbeelding van het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'

    Deze organisaties gingen je voor

    Word nu ook klant

    Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

    Foto Daan van Beek - Managing DirectorDAAN VAN BEEK MScManaging Director

    Neem contact met mij op

    Fact sheet

    ___
    klanten geholpen
    ___
    trainingen & workshops
    ___
    mensen opgeleid
    8,9
    klanttevredenheid
    ___
    consultants & docenten
    20
    jaar ervaring