Hoe scoort Oracle CRM & Klantinteractie op verschillende criteria?
In onze onafhankelijke studie onderzochten wij ook alle relevante producten van Oracle CRM & Klantinteractie software. Daarbij zijn meer dan 180 criteria gebruikt. Het onderzoek is uitgevoerd vanuit een totaal onafhankelijk perspectief (we zijn niet gebonden aan enige CRM-leverancier) en onze jarenlange ervaring in de CRM-markt. De hieronder getoonde afbeelding toont de scores (op een schaal van 0-100) van Oracle CRM vergeleken met de concurrentie.
Figuur 1: Scorekaart van de BI-aanbieder Oracle. Je kunt maximaal 100% behalen. Bron: de CRM & Klantinteractie Guide 2024. Meer weten over onze onderzoeksopzet? Klik hier om deze kopersgids te downloaden.
De Oracle-analyse is gerealiseerd door veel openbare big data te verzamelen en die vervolgens diepgaand te analyseren. Meer dan 427 documenten zijn de afgelopen tijd van deze softwareleverancier gescand. Hierbij hebben zowel algoritmes als de materiedeskundigheid van een BI-adviseur op het terrein van CRM & Klantinteractie een doorslaggevende rol gespeeld bij het finaliseren van het validatieproces.Oracle in onze CRM & Klantinteractie Guide 2024 In onze 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klantinteractie Guide hebben we alle ins en outs van Oracle voor je verzameld. Je krijgt toegang tot honderden (kortere) trainingen, tech talks, colleges, demo’s, tutorials, enzovoorts en beschikt altijd over het laatste CRM-nieuws. Deze minicursus assisteert je ook in het verstevigen van je kennis over CRM & Klantinteractie.
Oracle en het complete CRM & Klantinteractie productportfolio
Oracle voert (minimaal) 4 producten in de sfeer van CRM & Klantinteractie. We zetten de belangrijkste producten op een rij:
Wat is Oracle CRM?
Onder deze kop portretteren we Oracle CRM, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. Deze productgroep bestaat uit Siebel CRM, Oracle Eloqua en Oracle Service Cloud. Het product Oracle CRM kenmerkt zich onder andere door de volgende eigenschappen:
- accountbeheer
- contactbeheer
- customer relationship management
- klantenservice
- klantenservicebeheer
- klantgegevens
- marketingautomatisering
- rapportage
Ben je benieuwd naar alle features (100+) van Oracle CRM? Bestel dan hier de CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.
Wil je een Oracle CRM specialist inhuren?
Wil je een Oracle CRM ontwikkelaar inhuren die de Oracle CRM-software door en door kent en een CRM-toepassing succesvol kan implementeren? Onze specialisten zijn je graag van dienst. Oracle CRM ontwikkelaars in dienst nemen is namelijk niet altijd nodig en soms zelfs onhandig. Laat hier een bericht achter en we onderzoeken voor jou de businesskansen.
Wat is Siebel CRM?
Andere namen waaronder dit CRM-softwareproduct bekend staat: Siebel, Oracle Siebel, Oracle Siebel CRM
Hieronder geven we een beschrijving van Siebel CRM, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. De Siebel CRM-software kenmerkt zich onder andere door de volgende functionaliteiten:
- accountbeheer
- cloudapplicaties
- cloudinfrastructuur
- contactbeheer
- customer relationship management
- infrastructuur
- klantgegevens
- on-premises
- rapportage
- search
Wil je alles weten over alle karakteristieken (100+) van Siebel CRM? Open dan hier de CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.
Wat is Oracle Eloqua?
Onder deze kop portretteren we Oracle Eloqua, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. Dit product / deze groep producten kenmerkt zich onder andere door de volgende eigenschappen:
- automatiseringsplatform
- B2B
- contactbeheer
- e-mailmarketing
- leadmanagement
- lead scoren
- marketingautomatisering
- marketingautomatiseringplatform
- Microsoft outlook
- rapportage
Ben je nu nieuwsgierig geworden naar alle features (100+) van Oracle Eloqua? Open dan hier de CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.
Wat is Oracle Service Cloud?
In dit deel portretteren we Oracle Service Cloud, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. De Oracle Service Cloud-software kenmerkt zich onder andere door de volgende eigenschappen:
- 360-degree view
- contactbeheer
- klantenservice
- klantinteracties
Ben je nu nieuwsgierig geworden naar alle karakteristieken (100+) van Oracle Service Cloud? Bestel dan nu onze CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.
Vernieuwingen van Oracle CRM-tools en de versiehistorie
De afgelopen tijd zien we bij Oracle een stabiele trend als het gaat om CRM & Klantinteractie-functionaliteit en de ondersteuning voor diverse platforms en databronnen. De laatste innovaties liggen op het terrein van rapportage > interactieve rapportage, infrastructuur > authenticatie > twee-factor-authenticatie en klantgegevens > gevoelige gegevens.
Van Oracle CRM & Klantinteractie hebben we de actuele releases geanalyseerd van het productenpakket. Hieronder kun je de respectievelijke versienummers bekijken van de beschikbare CRM & Klantinteractie-producten van Oracle:
- Oracle CRM: April 2024
- Oracle Eloqua: 2021
- Siebel CRM: 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 24.8 24.7 24.6 24.3 24.2 24.1 23.12 23.11 23.10 23.9 23.8 23.4 22.4 22.2 21.12 21.11 21.8 21.1 20.9 8.0 7.7
Achter elk product vermelden we de versienummers, de meest recente versies staan vooraan.
Wat zijn de licentiekosten van Siebel CRM, Oracle Eloqua en Oracle Service Cloud?
Het is lastig om precies te bepalen wat een licentie van Siebel CRM, Oracle Eloqua en Oracle Service Cloud kost omdat dit afhankelijk is van het land, het aantal gebruikers (denk ook aan de hoeveelheid CPU’s bij serverversies), de connectoren naar databronnen en op welke moment in het jaar je een offerte aanvraagt. Vraag je een offerte aan net voor het einde van de fiscale periode van Oracle dan kun je vermoedelijk een behoorlijke reductie krijgen op de licentiekosten. Overigens adviseren wij om de software in de cloud te draaien, je betaalt voor het grootste deel dan alleen voor je verbruik. De aanschafkosten van Siebel CRM, Oracle Eloqua en Oracle Service Cloud zijn misschien niet de grootste kostenpost, maar de kosten voor onderhoud en support drukken wel jaarlijks op je begroting.
Wat maakt Oracle CRM & Klantinteractie het overwegen waard
In onze studie zien we dat Oracle op het terrein van CRM & Klantinteractie software een aantal specifieke eigenschappen kent die het waard zijn om mee te wegen bij een toolselectie. Dit maakt Oracle CRM min of meer uniek: address cleansing, interactieve rapportage, predefined task, pijplijngrafiek en regels samenvoegen.
De voor- en nadelen van Oracle CRM
Figuur 14: Word cloud van de ontwikkelde en minder ontwikkelde aspecten van Oracle CRM & Klantinteractie
Hieronder benoemen we alle voor- en nadelen van Oracle CRM & Klantinteractie, Siebel CRM, Oracle Eloqua en Oracle Service Cloud, et cetera. Er is sprake van dynamiek, want: Oracle kan momenteel werken met partners aan het verder opbouwen van functionaliteit die de hiaten in het productportfolio dicht (zoals ondersteuning voor low-code, no-code, cross-selling, ticketing systeem, geavanceerde rapportage, complete tasks, notities toevoegen, druppelcampagnes, mass e-mails en customizable templates). Bovendien kan de documentatie achterlopen op de actualiteit.
Deel jouw ervaring
Laat hier een review achter over Oracle CRM & Klantinteractie. Jouw bevindingen kunnen dan gaan meetellen bij een nog beter onderbouwde review van de resultaten van Oracle CRM.
1. Oracle Datakwaliteit
Het bedrijf scoort in ons onderzoek uitstekend op het onderwerp ‘Datakwaliteit’ (Oracle komt in ons onderzoek op dit onderdeel naar voren als de absolute marktleider). Het bedrijf scoort op dit onderwerp 100%. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: dubbele records samenvoegen, gegevensopschoning en duplicate search. In totaal onderzochten we 16 criteria in deze categorie. Ben je enthousiast over het onderwerp Datakwaliteit? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Gids 2024.
2. Oracle Rapportage
Oracle scoort in onze recent geactualiseerde, onafhankelijke CRM & Klantinteractie studie uitstekend op het thema ‘Rapportage’ met een score van 86%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: CRM-analyse en geavanceerde rapportage. In totaal onderzochten we 11 criteria binnen deze sectie. Wil je de diepte in met het onderwerp Rapportage? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide. Of zoek de verdieping in de volgende content:
3. Oracle Leadmanagement
De leverancier Oracle doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in ons objectieve CRM & Klantinteractie-onderzoek uitstekend op het onderwerp ‘Leadmanagement’, gegeven dat ze hierop 81% scoren. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: leadgeneratie, leadconversie, lead scoren en leadkwalificatie. In totaal onderzochten we 12 features binnen deze discipline. Ben je enthousiast over het onderwerp Leadmanagement? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide 2024.
4. Oracle Infrastructuur
Oracle scoort in ons objectieve CRM & Klantinteractie-onderzoek goed op het onderwerp ‘Infrastructuur’ met een score van 78%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: authenticatie, on-premises, REST API, e-mailintegratie, gegevensbeveiliging en documentbeheer. We hebben daarbij het volgende product geanalyseerd: Siebel CRM. In totaal onderzochten we 56 criteria binnen deze sectie. Wil je meer te weten komen over het onderwerp Infrastructuur? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide 2024. Of zoek de verdieping in de volgende content:
5. Oracle Klantgegevens
Oracle doet het in ons onderzoek goed op het onderwerp ‘Klantgegevens’, gegeven dat ze hierop 74% scoren. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: accountbeheer en aangepast velden. In totaal onderzochten we 45 criteria in deze categorie. Wil je meer te weten komen over het onderwerp Klantgegevens? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie 2024.
6. Oracle Campagnemanagement
Oracle doet het in ons 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klantinteractie onderzoek goed op het onderdeel ‘Campagnemanagement’ met een score van 71%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: e-mailmarketing, e-mailcampaignes, druppelcampagnes en direct marketing. In totaal onderzochten we 25 criteria in deze categorie. Wil je de diepte in met het onderwerp Campagnemanagement? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide 2024. Of zoek de verdieping in de volgende content:
7. Oracle Customer Relationship Management
Het bedrijf doet het in ons 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klantinteractie onderzoek goed op het onderwerp ‘Customer Relationship Management’, gegeven dat ze hierop 68% scoren. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: search, klantinteracties, kleine bedrijven, zelfbedieningsportaal, aangepaste activiteiten, customer lifecycle management en sociale media-integratie. We hebben daarbij de volgende twee producten bekeken: Siebel CRM en Oracle CRM. In totaal onderzochten we 25 features binnen deze discipline. Wil je meer te weten komen over het onderwerp Customer Relationship Management? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Gids.
8. Oracle Klantenservicebeheer
Oracle scoort in ons onafhankelijke CRM & Klantinteractie-onderzoek goed op het thema ‘Klantenservicebeheer’ met een score van 65%. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: klantenservice en casemanagement. In totaal onderzochten we 9 criteria in deze categorie. Ben je enthousiast over het onderwerp Klantenservicebeheer? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Gids 2024. Of zoek de verdieping in de volgende content:
9. Oracle Verkoopmanagement
De leverancier Oracle scoort in ons onderzoek goed op het thema ‘Verkoopmanagement’ met een score van 59%. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: verkooppijplijn, e-commerce, opportunity management en klantreizen. In totaal onderzochten we 51 criteria binnen deze sectie. Wil je de diepte in met het onderwerp Verkoopmanagement? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Gids 2024.
10. Oracle Task Management
De leverancier Oracle doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in onze recent geactualiseerde, onafhankelijke CRM & Klantinteractie studie goed op het thema ‘Task Management’ met een score van 53%. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: create tasks en track tasks. In totaal onderzochten we 13 features binnen deze discipline. Wil je meer te weten komen over het onderwerp Task Management? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide. Of zoek de verdieping in de volgende content:
11. Oracle Automatiseringsplatform
De leverancier Oracle doet het in ons actuele CRM & Klantinteractie-onderzoek goed op het onderwerp ‘Automatiseringsplatform’ met een score van 50%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: low-code, no-code en procesautomatisering. We hebben daarbij het volgende product geanalyseerd: Oracle Eloqua. In totaal onderzochten we 28 criteria in deze categorie. Ben je enthousiast over het onderwerp Automatiseringsplatform? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide 2024.
Meer weten? Bestel dan hier de CRM & Klantinteractie Guide™ 2024
In welke branches is Oracle CRM & Klantinteractie het meest actief?
In ons onderzoek hebben we ook gekeken in welke branches een leverancier een trackrecord heeft. Dit zijn de branches waar Oracle frequent wordt gebruikt: automotive, bankieren, onderwijs, fintech, overheden, hospitality, insurance, restaurant, retail en telecom.
Oracle software wordt het meest gebruikt door…
De CRM & Klantinteractie-software van Oracle wordt het vaakst genoemd in combinatie met de volgende functies: klantenservicemedewerkers en servicevertegenwoordigers.
Opleidingen en trainingen Oracle CRM & Klantinteractie
Wij verzorgen diverse opleidingen en cursussen op het gebied van CRM & Klantinteractie maar kunnen ook specifieke Oracle trainingen verzorgen, bijvoorbeeld als incompany. Bijvoorbeeld kun je denken aan de volgende software: Siebel CRM, Oracle Eloqua en Oracle Service Cloud. Uiteraard wordt zo’n training omlijst met het gedachtegoed van de intelligente, datagedreven organisatie.
Eindbeoordeling: Oracle CRM scoort goed
Oracle heeft een compact productportfolio waarmee het goed scoort in ons CRM & Klantinteractie-onderzoek. Oracle CRM & Klantinteractie innoveert (bij benadering) met een gemiddeld tempo van tussen de 6 en 15 features per jaar, is (vooralsnog) actief in veel verschillende sectoren en specialiseert zich in datakwaliteit.