Desintegratie en disruptie zijn vijanden van elke organisatie
Over de jaren heen leren organisaties bij. Maar ergens in de tijd vindt dan een kentering plaats. Het vuur en de kracht van de beginjaren vervliegt en dan wordt het tegenovergestelde vaak waar:
Hoe ouder een organisatie hoe dommer en dementer
Elk systeem heeft namelijk de natuurlijke neiging om te desintegreren wanneer er geen tijdige bijsturing en vernieuwing plaatsvindt. Nog los van de dreiging van disruptie.
Organisaties moeten zich wapenen met intelligentie
Bestuurders en het management moeten zich wapenen tegen desintegratie en disruptie. Met competente wendbare medewerkers, goede data, vernieuwing, agility en een analytische bedrijfscultuur. Managers maken allang niet meer het verschil. Iedereen zal vanaf dag 1 proactief moeten sturen op en werken aan het ontwikkelen van intelligentie. In dit artikel kijken we vanuit wetenschappelijk en praktisch perspectief naar de belangrijkste gewoonten van hoogintelligente organisaties (bron: De intelligente, datagedreven organisatie). Die zijn sensitief, slim, snel en daardoor bijzonder succesvol. Het zou niet slim zijn als we daar niet van leren.
Wat zijn de 7 gewoonten van hoogintelligente organisaties?
Figuur 1: De 7 gewoonten van hoogintelligente organisaties.Uit een groot aantal
wetenschappelijke studies zijn de volgende gewoonten steevast terug te vinden bij hoogintelligente organisaties.
We zien dit ook in de praktijk terug bij de verkiezing van de Slimste organisatie van Nederland. We presenteren je de 7 gewoonten van hoogintelligente organisaties.
Gewoonte 1. Ze gebruiken (big) data consequent voor proactief handelen
Ze kenmerken zich door proactief gedrag en willen niet alleen weten wat er is gebeurd (achteruitkijkspiegel), en wat er nu te zien valt (zijruit) maar gaan vooral op zoek naar de toekomst (de voorruit). Ze gebruiken (big) data consequent voor analyse en actie, en om het waarom achter zaken te achterhalen. Daarnaast ontwikkelen ze voorspellende en voorschrijvende modellen. Ze zijn daardoor de concurrentie altijd een slag voor. Ze stellen zich niet afhankelijk op van anderen maar domineren op een prettige manier en zijn hierdoor anderen de baas. Verder lezen over Analytics en Business Intelligence…
Gewoonte 2. Ze weten goed waar ze naar toe willen: allround vision
Ze hebben een sterke krachtige allround vision en bijbehorende strategie ontwikkeld. Ze benoemen doelen, key performance indicators en targets in lijn met hun visie, strategie en de missie. En nog veel belangrijker: medewerkers op de werkvloer handelen er ook naar. They begin with the end in mind en ze weten waartoe ze op aarde zijn. Ze kennen een langetermijnoriëntatie, zijn vastberaden en stellen ambities niet zomaar naar beneden bij. Ze hebben tegelijkertijd een scherp oog voor de veranderende wereld. Doelen maken ze consistent en het managementteam is een echte eenheid. Ze gebruiken data niet alleen om hun doelen en strategie te bepalen maar ook te toetsen en bij te stellen (zie ook 4). Verder lezen over allround vision & strategie…
Gewoonte 3. Ze stemmen zaken continu af: alignment
Hoogintelligente organisaties zien eruit als zeer gestroomlijnde menselijke machines. Er zijn geen managers of teams te vinden die beslissingen nemen die niet in lijn zijn met de doelen en strategie. Daarnaast hanteren ze het principe van comply or explain. Alles wordt waar relevant zo perfect mogelijk op elkaar afgestemd: organisatieinrichting, doelen, data, processen, mensen en middelen. Na analyse volgt altijd synthese. Zo gaat er nooit energie verloren. De prioriteiten zijn precies en correct.
Gewoonte 4. Ze spreken elkaar aan op positieve en negatieve prestaties
Er is binnen hoogintelligente organisaties altijd sprake van win-win, ook al gaan zaken soms niet goed. Fouten mogen gemaakt worden. Ze hanteren het idee dat wanneer er geen fouten meer worden gemaakt, er niks nieuws wordt uitgeprobeerd. Desastreus. Vanuit de filosofie ‘experimenteren is leren’ spreken ze elkaar altijd aan op positieve en negatieve prestaties. Feedback zien ze als het ontbijt van winnaars. Uit ons eigen onderzoek komt feedback als de dominerende factor naar boven drijven voor succesvolle organisaties. Verder lezen over feedback…
Het artikel 'Wat domme organisaties ons kunnen leren' Hoogintelligente organisaties kunnen schitteren door zeer domme organisaties. Zonder duisternis geen licht. Er zijn helaas nog veel erg domme organisaties. Die tonen zich reactief, onverschillig, nalatig, kortzichtig, onverantwoordelijk en zijn bijzonder ineffectief. Ook de consumentenbond van Groot-Brittannië deed onderzoek naar deze 'stupid businesses'. Hier komt eenzelfde beeld boven drijven: ze willen vooral snel veel geld verdienen (kortzichtig), scheppen veel te grote verwachtingen, breken erg gemakkelijk beloften (onverantwoordelijk), zijn oneerlijk, onpersoonlijk en robotic (onverschillig) en ineffectief.
Gewoonte 5. Ze kennen hun klant door en door en hebben korte lijnen
Zij zijn bijzonder gefocust op hun klanten en hanteren dit principe consequent. Ze zitten heel dicht op de klant, werken nauw met hem samen (scrum) en hebben klantgerichtheid hoog in het vaandel staan. Klanten kunnen niet eens van het kastje naar de muur worden gestuurd omdat zelfsturende teams de klanten van a -z bedienen. Met als doel relatie te verbeteren en de klantwaarde te verhogen. Verder lezen over klantgerichtheid…
Gewoonte 6. Ze denken en werken agile
Hoogintelligente organisaties zijn niet alleen alert maar zorgen continu voor synergie met hun klant en met elkaar. Ze werken agile. Doelen en targets worden regelmatig onder de loep genomen en worden waar relevant direct bijgesteld. Soms als het nodig is naar beneden, maar altijd in een opwaartse richting. Uit de aanpassing van de doelen en targets volgt ook altijd dat de organisatieinrichting waar nodig wordt aangepast (zie ook 3). Ze kennen een mentaliteit van nooit opgeven. En dat hoeft ook niet omdat ze het belang agility heel goed snappen en steeds weer nieuwe kansen zien. Verder lezen over agile werken & agile managen…
Gewoonte 7. Ze gebruiken data doelbewust voor verbetering en innovatie
Elke dag willen ze een beetje beter worden. Ze streven doelbewust naar minder fouten en kwaliteitsbewustzijn en -controle is diep verankerd in de organisatie. Ze zorgen dat data zoveel mogelijk leidend is om processen te verbeteren en nieuwe producten te ontwikkelen (evidence based). Inmiddels is er ook een 8ste gewoonte bijgekomen: innovatie. Van effectiviteit en efficiency naar grootsheid. Verder lezen over continu verbeteren en vernieuwen.
Benieuwd hoe jouw organisatie intelligent kan worden?
Intelligente, datagedreven organisaties presteren over de hele linie beter. Zij boeken meer winst, hebben meer tevreden klanten, managen hun werkvoorraden beter en zijn succesvoller met innovatie. Neem vrijblijvend contact met ons op en onze specialisten vertellen je graag meer over onze aanpak om jouw organisatie blijvend intelligenter te maken. Je kunt uiteraard ook een van de opleidingen uit onze Academy volgen. En blijf je collega’s een stap voor en bestel hier de compleet herziene druk van De intelligente, datagedreven organisatie.