IT-strategie NVM staat als een huis

Foto Marc Jong-A-Lock
Redactie: Marc Jong-A-Lock
SMART Partner
Inhoudsopgave

Flexibele, hoogwaardige en robuuste IT-oplossingen staan centraal in het nieuwe IT shared services center dat de NVM heeft opgezet om haar verschillende onderdelen te ondersteunen. Om de IT-strategie toekomstbestendig te maken, heeft de branchevereniging voor makelaars-taxateurs haar IT-omgeving grondig onder de loep genomen. Door ambities en bedrijfsdoelstellingen in kaart te brengen en concrete roadmaps uit te stippelen, ontstond een solide IT-strategie. Deze strategie, ontwikkeld in samenwerking met de Passionned Group, wordt nu succesvol in de organisatie toegepast.

Over NVM

Afbeelding van NVM logoDe Koninklijke Nederlandse Coöperatieve Vereniging van Makelaars en Taxateurs in onroerende goederen, beter bekend als NVM, is een vertrouwde naam. De NVM verschijnt regelmatig in het nieuws met cijfers over de woningmarkt, een belangrijke graadmeter voor de economie. Veel mensen kennen de NVM ook van Funda, hét vastgoedplatform sinds 2001 voor zowel consumenten als ondernemers. Wat minder bekend is, is dat de NVM Holding veel groter is en bedrijven omvat die de technologische basis vormen voor de Nederlandse vastgoedmarkt. Met data, oplossingen en services stelt de NVM haar makelaars in staat hun klanten optimaal te bedienen. De IT-infrastructuur speelt hierbij een cruciale rol in de kern van de bedrijfsvoering.

IT-regie partij

De ICT-omgeving van de NVM is opgezet als een shared services center, dat diensten levert aan zes verschillende NVM-organisaties. Twee bedrijven onder de NVM-vlag beheren hun eigen IT. De NVM functioneert daarnaast als een ‘IT-regiepartij’. Het compacte team van IT Manager Derk-Jan Uijl bestaat uit technische en functionele beheerders. Derk-Jan benadrukt dat zaken zoals werkplekbeheer en security zijn uitbesteed aan experts op dit vakgebied. Door de snelle ontwikkelingen op het gebied van security is het een uitdaging om zelf altijd up-to-date te blijven en passende maatregelen te treffen. Daarom is samenwerking met experts cruciaal. Bovendien wordt er veel gebruik gemaakt van cloudapplicaties, zoals voor office, finance en CRM.

IT is geen doel op zich

Derk-Jan begrijpt dat IT geen doel op zich is, maar een middel om de bedrijfsstrategie en -doelstellingen van de NVM te ondersteunen. Het is essentieel om een IT-strategie te hebben met jaarplannen en roadmaps die houvast bieden voor het maken van de juiste investeringen en het inzetten van de juiste middelen. De IT-strategie moet ervoor zorgen dat je:

  • Strategisch ver vooruit kunt kijken en werkt aan een IT-omgeving die langetermijndoelstellingen ondersteunt.
  • Zo flexibel mogelijk bent om snel in te spelen op veranderingen in de markt of samenleving.

Derk-Jan constateerde dat de IT-planning van de NVM voornamelijk gericht was op een termijn van één tot twee jaar. “Om nog beter voorbereid te zijn op de toekomst en nog beter de bedrijfsstrategie van de toekomst te kunnen ondersteunen, was het nodig een ICT-strategie op te stellen. Ik had weinig ervaring met het opstellen van een ICT-strategie en oriënteerde mij daarom op een training. Tijdens dit proces ben ik onder andere door een kennismakingsgesprek met Dick Pouw tot de conclusie gekomen dat het nog beter en leerzamer zou zijn als ik de strategie samen met hem zou oppakken.”

Dick Pouw is een zeer ervaren IT-specialist van Passionned Group. Hij keek als een CIO naar de NVM-organisatie en erkende de uitdaging met de IT-strategie. “Daarnaast sloot de aanpak om onder begeleiding van Dick te werken aan een nieuwe strategie goed aan bij onze eigen ideeën,” vervolgt Derk-Jan.

Een IT-strategie opstellen

In kaart brengen van de bestaande omgeving

De eerste stap in het project was het in kaart brengen van de bestaande omgeving aan de hand van vragen zoals:

  • Wat zijn de huidige bouwstenen in de infrastructuur?
  • Wat zijn de kosten ervan?
  • Is het een stabiele omgeving die voldoet aan de eisen?
  • Hoe staat het met de volwassenheid van de omgeving, kun je doorgroeien?

Derk-Jan: “Het was erg nuttig om met een ervaren expert van Passionned Group te kunnen samenwerken in deze exercitie. Zo kwamen we tot een 0-meting die objectief tot stand is gekomen; zelf heb je misschien toch een gekleurde mening. En vanuit die 0-meting zijn we de organisatie in gegaan om de wensen en doelstellingen van onze stakeholders op te halen.”

Waardevolle leidraad

Derk-Jan verwijst onder andere naar de NVM-bedrijven die de diensten van het shared services center afnemen. “We wilden van hen bijvoorbeeld weten welke bedrijfsdoelstellingen zij op korte en lange termijn hebben, hoe hun organisatie zich verder zou ontwikkelen en welk groeipad zij voor ogen hebben. Deze informatie konden we vervolgens vertalen naar wensen en eisen op het gebied van IT-performance en -capaciteit.”

De kennis van Passionned Group hebben we nu verankerd in ons eigen IT-team en dat is zeer waardevol.

Om dit tastbaar te maken, hebben we de informatie verdeeld in vijf pijlers: werkplek, security, business applicaties, data en portal & website. We beschikken dus over de inzichten van de 0-meting en we hebben een beeld van wat we nodig hebben in de (nabije) toekomst, compleet met een heldere prioriteitstelling. Zo kunnen we nu voor een reeks kern IT-competenties roadmaps uitstippelen. Deze vormen nu een waardevolle leidraad om de IT-omgeving verder te ontwikkelen. En wel op zo’n manier dat we de bedrijfsdoelstellingen van de verschillende NVM-bedrijven kunnen ondersteunen.”

IT als strategisch partner

Er ligt nu een IT-strategie die IT in staat stelt om nog sterker als strategisch partner van de business te fungeren. Dit raamwerk staat als een huis. De organisatie verwacht steeds meer datagedreven te gaan werken, en de IT-infrastructuur moet hierop voorbereid zijn. De nieuwe strategie geeft inzicht in wat er ontwikkeld moet worden om aan deze behoeften te voldoen. Derk-Jan erkent ook dat bedrijfsdoelstellingen kunnen veranderen en dat er aanpassingen zullen plaatsvinden. “Maar we weten nu dat we toewerken naar een IT-omgeving die agile is en flexibiliteit voor verandering mogelijk maakt.”

Veel geleerd van Passionned Group

Derk-Jan concludeert: “We hebben veel geleerd van de ondersteuning van Passionned Group. Je ziet dat we met hun kennis en ervaring de juiste vragen hebben kunnen stellen aan onze stakeholders om de echte IT-wensen en eisen boven tafel te krijgen. Deze samenwerking was voor ons ook een vorm van ’training on the job’. De kennis van Passionned Group hebben we nu verankerd in ons eigen IT-team en dat is zeer waardevol.”

Neem hier contact met ons op

Bestel nu de bestseller 'De intelligente, datagedreven organisatie' (8e druk)

Productafbeelding van het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Marc Jong-A-Lock - SMART PartnerMARC JONG-A-LOCKSMART Partner

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten geholpen
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
8,9
klanttevredenheid
___
consultants & docenten
20
jaar ervaring