Binnen de Nederlandse nutssector onderkennen we een aantal branches: productie, distributie en retail van energie (gas, elektriciteit) en water. Het belang van duurzaamheid, kwaliteit, betaalbaarheid en leverbetrouwbaarheid bij deze nutsbedrijven neemt enorm toe. Consumenten en bedrijven kunnen hun energieleverancier vrij kiezen en dat dwingt de leveranciers om veel klantgerichter te opereren. Ze kunnen niet langer vanuit een monopoliepositie opereren. Steeds vaker zullen de nutsbedrijven echter rekening moeten houden met strikte Europese milieuregels, geopolitieke ontwikkelingen en sentimenten die opspelen bij hun stakeholders. Vanuit hun “purpose” zullen nutsbedrijven moeten zoeken naar een unieke positionering.

Energiemeters die praten

Slimme meters, de informatievoorziening daaromheen en de advisering van klanten spelen een belangrijke rol. Energie- en waterbedrijven moeten continu een afweging maken tussen concurrentie op prijs, service of duurzaamheid. Binnen deze sector spreken we daarom allang niet meer over recht-toe-recht-aan producten, maar over complexe multi-channeling dienstverlening rondom energie en water.

Slimme organisatie

Het inspelen op deze veranderingen vereist een intelligente organisatie met mensen die uitstekend kunnen samenwerken, onder andere ondersteund door een digitale omgeving. Fusies en overnames uit het (recente) verleden kunnen deze integratie soms behoorlijk in de weg zitten.

Onze dienstverlening

Wij werken voor diverse opdrachtgevers binnen de energie- en watersector. Deze organisaties brengen hun administratieve en productieprocessen, strategie en met name klantgerichtheid (CRM) met succes op orde door implementatie van performance management, workflow management en Business Intelligence.

Duurzaamheid en winstgevendheid combineren

Hierbij zijn strategiekaarten richtinggevend en helpen om in een geliberaliseerde markt effectief te opereren en te sturen op wat kritiek is. Het behouden en aantrekken van klanten met een zo hoog mogelijke profitability en daarbij een zo laag mogelijk belasting van het milieu te realiseren, zijn daarbij bepalend. Het meten van de effectiviteit van en andere activiteiten ter verbetering van het imago van organisaties, maken onderdeel uit van de dienstverlening.

Slimmer werken

Een betere alignment tussen processen en IT zorgt ervoor dat medewerkers en klanten slimmer kunnen werken in een digitale omgeving met enterprise portals. Vaak kan met relatief kleine investeringen een effectieve integratie binnen het IT landschap plaatsvinden. Zoals bij veel voormalige overheidsbedrijven, is er een “oude garde” en zijn er de “nieuwe commerciële” mensen. Zij kunnen elkaar beter gaan begrijpen en slimmer samenwerken aan dezelfde doelen, met respect voor elkaars achtergronden, belangen en krachten.

Wat zeggen onze opdrachtgevers?

Dit zijn onze nationale en internationale referenties bij energie- & waterbedrijven:

  • Duinwaterbedrijf Zuid-Holland
  • NUON
  • Eneco
  • Netinium
  • Pepco – USA
  • Louis Dreyfus Energy Services – USA

Best practice bij energie- & waterbedrijven:

Strategiekaarten bij een energiemaatschappij

Bekijk het PDCA-handboek 'Datacratisch werken'

Productafbeelding van het PDCA-handboek 'Datacratisch werken'

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Daan van Beek - Managing DirectorDAAN VAN BEEK MScManaging Director

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten geholpen
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
8,9
klanttevredenheid
___
consultants & docenten
20
jaar ervaring