Formuleer een goede verkoopstrategie in 4 stappen, inclusief case study

Foto mr. Leo Kerklaan
Auteur: mr. Leo Kerklaan
Strategie consultant
Inhoudsopgave

Uiteraard zie je als manager, consultant of bestuurder het belang van een goede verkoopstrategie. De vraag is alleen of je nu de juiste strategie hanteert die past bij de onderneming en rekening houdt met de ontwikkelingen in de markt. Alleen op die manier kan hij succesvol zijn en wordt hij gedragen door de gehele organisatie. In de praktijk blijkt dit regelmatig niet het geval te zijn. Hierdoor blijven de resultaten en omzet achter van veel bedrijven. En dat is natuurlijk zonde. Met een passende verkoopstrategie van de Passionned Group kun je je prestaties en resultaten wel verbeteren.

Wat is een goede verkoopstrategie?

Een goede bedrijfsstrategie verschilt (sterk) per organisatie. De een leunt op excellente marketing, een ander op persoonlijk contact en een derde op een innovatief productportfolio. Het samenstellen van een goede verkoopstrategie is dus maatwerk. In verschillende sessies met het management en andere stakeholders maken we een strategiekaart voor je.

Waarom is een doordachte strategie zo belangrijk?

Een haarscherpe verkoopstrategie is onontbeerlijk. Zeker in deze tijd. Want je wilt toch blijven groeien, ook tegen de stroom in. Een uitgekiende manier hebben om zaken te doen door uit te gaan van datgene wat je bedrijf uniek maakt. Zodat de concurrentie je verkoopstrategie niet kan kopiëren en het nakijken heeft.

Wat levert deze bij jouw bedrijf passende verkoopstrategie op?

  • Een heldere visie, missie en glashelder inzicht in je doelen en motivaties
  • Een stevige basis voor het sturen met behulp van CRM
  • Een verkoopstrategie die wordt gedragen door de gehele sales-organisatie
  • Meer tevreden klanten omdat je handelt naar je passie en doelen
  • Meer omzet, betere marges door continu hogere acquisitie- en retentiescores!

Case study: Volvo Finans

Het uiteindelijke doel van Volvo Finans is het bieden van actieve, winstgevende verkoopondersteuning aan haar dealers. Dit denkt men te kunnen realiseren door enerzijds groei van afzet en omzet en anderzijds door een efficiëntieslag. De groei van afzet wil men behalen door zich op te stellen als een natuurlijke partner van de dealers, het bieden van attractieve totaaloplossingen en een professionele dienstverlening. Om dit te kunnen bieden moet Volvo Finans intern een aantal sleutelprocessen adequaat inrichten.

Formuleer je verkoopstrategie

Met deze vragen kom je snel tot de strategische kern van je bedrijf:

  • Waar vraagt de markt om?
  • Wat drijft je economische motor?
  • Waar ligt je passie?
  • Waar kun je de beste in zijn?

Het vertrekpunt voor je verkoopstrategie

Door stil te staan bij deze vragen krijg je antwoorden die het vertrekpunt vormen voor je verkoopstrategie. Het geeft je glashelder inzicht in doelen en motivaties. Nu de strategie helder is, kun je ook echt gaan sturen met Customer Relationship Management (CRM) en klantgericht ondernemen.

Visie van Passionned op het formuleren van een strategie?

Voor Passionned Group is een strategie geen vaststaand onwrikbaar gegeven maar een ontdekkingsreis. Samen met onze klanten definiëren we al jarenlang met veel succes de uitgangspunten. We benoemen samen de kritieke succesfactoren om verkoopstrategieën met resultaat te kunnen uitvoeren.

Voordelen van Passionned Group

Interesse in een betere verkoopstrategie?

Neem gerust eens contact met ons op. We denken graag met je mee om je verkoopstrategie duurzaam te verbeteren.

Over Passionned Group

Logo Passionned Group, de specialist in VerkoopstrategieDe consultants van Passionned Group hebben jarenlange ervaring met het bepalen van de juiste verkoopstrategie. Grotere en kleinere organisaties hebben al ondervonden hoe ze hiermee hun CRM-proces hebben kunnen verbeteren.

neem contact met ons op

Onze verkoopstrategie-adviseurs

Bekijk het boek 'De wendbare organisatie'

Productafbeelding van het boek 'De wendbare organisatie'