Checklist: nagaan waar het aan kan liggen
Ik ben voor mezelf eens nagegaan waar dat aan zou kunnen liggen en heb een voorlopig lijstje samengesteld:
- De gebruiker beseft niet dat hij informatie nodig heeft (bewustzijn)
- De gebruiker wil geen informatie (feiten) gebruiken (wil)
- De gebruiker weet niet dat de informatie ligt opgeslagen (kennis)
- De gebruiker weet niet waar de informatie ligt opgeslagen (kennis; locatie is onbekend)
- De gebruiker weet zijn vraag niet goed te formuleren (vaardigheden; weet niet hoe op de locatie te komen)
- De gebruiker heeft geen tijd om de informatie te vinden (tijd)
- De gebruiker ziet de informatie (fysiek) maar kan die niet plaatsen of niet goed interpreteren (cognitief)
Google begrijpt onze enorme honger naar informatie
Google heeft als geen ander begrepen hoe wij mensen willen omgaan met onze enorme honger naar goede informatie. Het bedrijf biedt bedieningsgemak, snelle resultaten en excellente guidance (help, suggesties, alternatieven; spelfouten automatisch corrigeren). Zoeken met Google vind ik persoonlijk een prettige ervaring.
Voor de eerste twee en de laatste uit bovenstaand lijstje kan Google niet heel veel betekenen. Maar voor de overige vier wel.
Sluit Google rechtstreeks aan op je datawarehouse
Ik wil hier een pleidooi houden om Google ‘rechtstreeks’ aan te sluiten op je datawarehouse en business intelligence systeem. Dat kan op rapportniveau (document), per grafiek of tabel, of wellicht zelfs per feit. Hoe meer gedetailleerde informatie Google kan ontsluiten, des te beter de resultaten zullen kunnen zijn. Bovendien, tegenwoordig kunnen veel van de betere (enterprise) BI tools prima omgaan met wat Google vraagt. Ik kom alleen weinig implementaties tegen waar die functionaliteit wordt toegepast en dat is best jammer.
Bezoekersaantallen zullen stijgen
Je zal verbaasd staan te kijken dat de bezoekersaantallen van je datawarehouse sterk stijgen, evenals het aantal hits. Metadata wordt dan belangrijker dan ooit, anders kunnen we een aantal belangrijke technieken en principes voor search engine optimization niet toepassen. Denk dan aan: keywords, description en title. Maar ook in het datawarehouse zelf zullen wij moeten zorgen voor de juiste tags bij elk record en attribuut, zowel op detailniveau als op geaggregeerd niveau (hier zijn scripts voor te bedenken).
Welke winst kun je hiermee behalen?
Je vraagt je misschien af wat hiervan de winst zou kunnen zijn? Een paar voorbeelden kunnen dat verduidelijken.
- Een manager tikt in Google het volgende in: “wat is de winst over 2009”. Google geeft direct het antwoord, toont wellicht zelfs de bijbehorende grafiek, inclusief een verwijzing naar het rapport of dashboard.
- Een medewerker tikt in: “wat is de omzet van klant x”. Google antwoordt met een link naar een (direct) gegenereerde pagina waarop een tabel staat met de omzet van klant x, bijvoorbeeld van de afgelopen 13 maanden. Tegelijkertijd toont Google links naar externe nieuwsberichten waarin de naam van klant voorkomt.
Het grote voordeel is dat de gebruiker niet hoeft in te loggen in een systeem; bijna nooit meer lang hoeft te wachten op antwoord; hij wordt geholpen bij zijn zoektocht naar relevante informatie van dat moment; hij krijgt alternatieven voorgeschoteld; en externe en interne stuurinformatie kan worden gecombineerd.
Via natuurlijke taal vragen stellen aan computers
De complexiteit om Google aan te sluiten op het datawarehouse ligt niet zozeer meer in het feit dat Google je vraag wel moet kunnen begrijpen. Uiteraard is natuurlijke taal een fenomeen dat zich niet zomaar laat vangen in een structuur, maar inmiddels is er al zoveel onderzoek naar gedaan dat het een kwestie van tijd lijkt dat we via natuurlijke taal redelijk goed vragen kunnen stellen aan computers. Een goed voorbeeld hiervan is ThoughtSpot Business Intelligence.
Waar ligt nog een hele grote uitdaging?
Waar volgens mij nog een hele grote uitdaging ligt is om ‘alle’ informatie in het datawarehouse om te zetten naar geïndexeerde webpagina’s met afbeeldingen. Deze webpagina’s moeten onderling sterk aan elkaar worden gelinkt, netjes worden opgemaakt, eigenlijk net zoals het goed gebruik is dat te doen op ‘normale’ webpagina’s. Hierdoor kan de gebruiker direct op de pagina doorklikken naar gerelateerde zaken en zich snel laten informeren. We willen de gebruiker immers goed kunnen bedienen op de datawarehouse website.
Blijven we aanmodderen met pixel-perfect rapporten?
De grote vraag is: gaat de markt deze kant op? Of blijven we aanmodderen met het pixel-perfect bouwen van inflexibele rapportjes en starre dashboards. De tijd zal het moeten uitwijzen, maar de dynamiek kan wel eens zo groot worden dat alleen gebruiksgemak en snelheid ons kunnen redden.
Reacties op dit artikel